Gallery Shoes: een goede sfeer, ondanks de storm
bezig met laden...
Düsseldorf - Gallery Shoes is inmiddels een gevestigde naam. Ook bij de vierde editie was het druk en was de ordersfeer goed. De modefavorieten bestonden onder meer uit westernboots, bergbeklimmersboots en bulky sneakers.
De eerste dag van de Gallery in Düsseldorf verliep turbulent, want storm 'Eberhard' had het de schoenenbranche flink lastig gemaakt. De cateringtent en een hal bij Areal Böhler moesten tijdelijk worden afgezet en ook de avondbijeenkomst werd verschoven naar de maandag. Veel bezoekers konden door allerlei veiligheidsmaatregelen en hindernissen niet komen. "Zoiets heb ik in 35 jaar beurzen nog niet meegemaakt", aldus Ulrike Kähler, Managing Director bij Igedo Company. "Het aantal bezoekers uit de branche ligt meestal stabiel rond de 9.800; zonder 'Eberhard' had Gallery Shoes dat aantal zeker doorbroken."
Stabiele bezoekersaantallen en veel lof
Ondanks de weercapriolen verliep de vierde Gallery Shoes (10 tot 12 maart) heel goed. Vooral op zondag en maandag waren er veel bezoekers uit de branche aanwezig. Het lenteachtige weer in februari had gezorgd voor stijgende omzetten in de detailhandel en dat was ook te merken aan de sfeer op de beurs. Gallery Shoes bood de branche een sfeervolle omgeving waar men informatie kon verzamelen, kon bestellen en kon netwerken. De open en individuele presentatie van de merken, de integratie van mode in de catwalkshows – met als hoogtepunt Marc Cain in de Premiumhalle – en het randprogramma met trendpresentaties konden op de goedkeuring van de aanwezigen rekenen. Alles bij elkaar was de sfeer ontspannen. "We zijn heel tevreden. De Gallery is inmiddels een gevestigde naam als platform en wordt goed ontvangen", aldus Tino Soulis, hoofd verkoop Footwear bij Replay Duitsland. Dat was ook de mening van veel standhouders: Gallery Shoes heeft een vaste plaats verworven op de agenda. Alle klanten van naam uit de schoenen- en modedetailhandel waren in Düsseldorf aanwezig, voornamelijk uit Duitsland, België en Nederland. "Goede gesprekken, een prettige frequentie en een toenemende orderbereidheid", zei ook Daniel Prasse, Sales Operation Manager bij s. Oliver Shoes. Veel fabrikanten hadden op het moment dat de beurs plaatsvond al meer dan 50 procent van de orderopdrachten genoteerd waren dan ook positief over de orders in het herfst- en winterseizoen 2019-20. Het tijdstip van de beurs was volgens hen ideaal; ook was er lof voor de combinatie van imago- en orderbeurs en voor de indeling van de hallen. "We hebben dit platform nodig voor onze orderopdrachten", aldus Pepijn van Bommel, Commercial Director bij Floris van Bommel. Voor beursnieuwkomer ARKK uit Kopenhagen was Gallery Shoes een mooie eerste gelegenheid om nieuwe contacten te leggen. "Men stond open voor nieuwe mode. Sneakerstypes doen het goed, dat loopt perfect, en de Ugly Trend heeft zijn weg gevonden op de brede markt", aldus een tevreden Andree Lohoff, Tamaris Sales, over de ontvankelijkheid voor nieuwe mode in de detailhandel.
Trends: sneakers en westernlaarzen
In de schoenenmode wordt in het herfst- en winterseizoen 2019-20 opnieuw gekozen voor comfortabele zolen. Sneakers waren massaal aanwezig in de stands. Chunky of bulky sneakers met een massieve zool en een opvallende kleur- en materiaalmix domineerden het beeld. In bijna elke collectie is wel een gematigde westernstijl opgenomen, en kuitlaarzen en dergelijke hebben met dierenprints een modieuze update gekregen. De panter- en zebraprints en vooral de slangenprints zorgden voor nieuwe, innovatieve optische impulsen en konden op veel interesse rekenen bij de bezoekers uit de branche. De nieuwe generatie outdoorschoenen, geïnspireerd door de bergen, is kleurrijk en heeft een robuuste sneakerzool. Ook hier waren de reacties zeer positief.
Schoenendetailhandel in de min
Iets minder kleurrijk dan de nieuwe schoenenmode waren de prognoses van de Duitse vereniging voor de schoenendetailhandel (BDSE) op de persconferentie van maandag. De omzet van de stationaire schoenendetailhandel daalde in 2018 met vier procent. Volgens statistieken van de vereniging sloot 73 procent van de schoenenwinkels het jaar af met een omzetverlies; bij slechts 20 procent ging de omzet omhoog. De schoenenbranche had vooral te lijden onder de te warme zomer en herfst in het tweede halfjaar, en ook de frequentie liep terug. De onlineverkoop stijgt volgens de vereniging licht; de omzet lag vier tot vijf procent hoger. Het aandeel hiervan zou momenteel rond de 21 procent liggen. Toch ziet de schoenendetailhandel 2019 positief tegemoet, aldus Brigitte Wischnewski, voorzitter van 'BDSE Handelsverband Schuhe': "Slechts een kwart denkt dat de omzet opnieuw achteruit gaat. Circa 30 procent van de schoenendetailhandelaren verwacht dat de omzet stagneert en 47 procent van de bedrijven gaat ervan uit dat de omzet zal groeien."
Dynamische doorontwikkeling
Op Gallery Shoes in Düsseldorf lieten ruim 550 merken uit 220 landen hun collecties zien, met een internationaal aandeel van 65 procent. Met circa 9.800 bezoekers uit de branche is het aantal bezoekers stabiel. Het merkenportfolio van Gallery Shoes is in ontwikkeling en wordt steeds dynamischer, en door de nieuwe indeling van de 'Halle am Wasserturm' werd er ruimte geschapen voor nieuwe premiummerken. Ook kan de oppervlakte op het Areal Böhler nog licht worden uitgebreid, aldus beursdirectrice Ulrike Kähler. De volgende Gallery Shoes vindt plaats van 1 tot en met 3 september 2019 en van 8 tot en met 10 maart 2020.
Geschreven door Lisa Dartmann voor FashionUnited.de. Het origineel verscheen op 13 maart.
Foto’s Lisa Dartmann en Gallery Shoes