• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Goede opkomst Modefabriek ondanks zomerweer

Goede opkomst Modefabriek ondanks zomerweer

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen |REPORTAGE

Het is zondag, het is zomers warm, en er is een marathon in Amsterdam-Zuid. Alle ingrediënten voor een uitgestorven eerste dag voor de zomereditie van Modefabriek, maar niets is minder waar. De sfeer is opperbest en de gangpaden zijn goed vol. “Ik ben er heel blij mee,” zegt COO van Modefabriek Joke van der Wijngaart.

Hoewel de zomereditie bekend staat als de rustige editie, is het nog goed druk. “Er is eigenlijk geen peil op te trekken. We voelden het van tevoren al, en ook vandaag. De energie spat er vanaf,” zegt Van der Wijngaart, die benadrukt niet te denken in bezoekersaantallen. De indeling is iets veranderd ten opzichte van de vorige editie, maar de districten zijn hetzelfde. “We hebben nu meer netwerkplekken en plekken waar je kan eten op de beurs gerealiseerd,” vertelt de COO. “Daar kan je elkaar ontmoeten.”

Een van de highlights is nieuwe huisstijl.“Het was echt tijd dat we opnieuw gingen laten zien wat we zijn geworden,” vertelt Van der Wijngaart. “De beurs is dusdanig in ontwikkeling geweest, dat we een nieuw ‘jasje’ nodig hadden. De ontwikkelingen waren al enkele jaren gaande, maar nu viel alles op z’n plek.” Het logo bestaat uit twee M’en, die staan voor more than mode. Dat staat voor waar wij naartoe willen en wie we zijn; het is meer dan kleding en mode, meer dan de retailer die hier moet zijn. De beurs is ook voor stylisten, trendwatchers, conceptbedenkers of mensen die in de winkels staan. Eigenlijk iedereen die iets in de mode doet, internationaal en nationaal.”

Kijkend naar andere beurzen, dan loopt Modefabriek voorop in creativitieit. Van der Wijngaart: “Creatief zijn zit in ons DNA. Wij willen geen beurs meer zijn of zo genoemd worden. Dat is denk ik het verschil met andere beurzen; wij beginnen met inspiratie en een creatief plan. Retailers moeten een dagje weg kunnen zijn en dat zit hem in de vormgeving.” De koers ligt nog steeds op de transitie van beurs naar evenement. “Het gaat verder dan alleen een beurs, Modefabriek moet je op alle vlakken inspireren. Nu heb je ook Summerschool en District D,” aldus de COO.

Labels kiezen voor gecombineerde Modefabriek

“De wintereditie hebben we overgeslagen, maar nu hadden we echt zoiets van ‘we willen er weer staan’,” vertelt Felice de Lorme van Penny&Ink N.Y, die een stand heeft in district B. Het samenvallen van de Kleine Fabriek en Modefabriek was een van de redenen om weer te komen. “We hebben nu ook een kinderlijn gelanceerd, en omdat de Modefabriek samen is gegaan met Kleine Fabriek was dit voor ons de kans om beide merken tegelijkertijd te presenteren.” Ze loopt -samen met haar man- geregeld van de ene hal naar de andere hal, om te kijken hoe het gaat. “We hebben heel veel klanten hier. Het is fijn om je gezicht te kunnen laten zien en mensen enthousiast te maken voor je nieuwe collectie.”

De stand van Penny & Ink N.Y valt op: een houten stellage in de vorm van een tent, met witte doeken er overheen. “De aankleding en het beeldmateriaal zijn heel belangrijk.” Op de eerste ochtend was het goed druk bij de stand. “Het is een lekkere sfeer; veel energie en mensen zijn blij. Bij de Kleine Fabriek is de sfeer net zo goed.” Het label bestaat sinds 2010 en hebben inmiddels meer dan 250 verkooppunten. Bijna elk seizoen zijn ze op de beurs geweest. Voor de stand van de Kleine Fabriek hebben ze bekende Nederlanders uitgenodigd voor extra publiciteit. “Isa Hoes, Georgina Verbaan, Suzan Smit, Birgit Schuurman (die ook het gezicht is van de campagne, red.), allemaal met hun dochters.” De meeste afspraken zijn al voor de beurs gemaakt. “Deze dagen is het gewoon even de nieuwe collectie zien en bijkletsen.” De focus ligt naast Modefabriek ook op de internationale markt, zo stonden ze ook op Premium in Berlijn.

Drukte ondanks zomerweer bij Modefabriek

In district C is het druk bij de stand van Circle of Gentlemen. “Ik vind het druk voor een zomereditie, vooral in de ochtend. In de middag wordt het vaak wat rustiger, maar ik ben zeer tevreden met de opkomst tot nu toe en de vooruitzichten,” zegt Jort Jeursen, internation sales manager. “Maandag verwacht ik eenzelfde dag.” Ze zijn tien jaar geleden begonnen met shirts. “Wij produceren alles binnen Europa, en alles in Italiaanse stoffen.” Jeursen is blij met deze editie van de Modefabriek. “Ik ben heel positief over de ontwikkelingen van de beurs zelf en ook de reacties van de retailers die hier bij de stand komen zijn goed.” Er zijn zelfs al drie nieuwe klanten waar afspraken mee staan. “Een aantal afspraken met bestaande klanten staat pas in augustus, maar dan kunnen ze vast even proeven,” vertelt Jeursen. Hij erkent dat de markt lastig is. “Het genereren van traffic is lastig, en daar ondersteunen we klanten ook in. Gelukkig zitten wij wel in het hogere segment, en onze klanten zoeken een hogere kwaliteit en zijn bereid om daar ook meer voor te betalen. Daardoor hebben wij er minder last van.” De komende jaren wil het merk nieuwe landen toevoegen, ‘vooral Noord-Europa’. Inmiddels zijn er in Nederland 100 verkooppunten, verspreid over het hele land. In totaal zijn er 500 verkooppunten, waaronder in België, Duitsland, Denemarken, Zweden, Canada en de Verenigde Staten. Momenteel zijn ze druk bezig met de expansie in Zwitserland. Ook denken ze na over shop-in-shops in het buitenland. “Gas erop!,” lacht de international salesmanager.

Zomers weer geen probleem op eerste dag Modefabriek

Bij de stand van Ichi in district A is het iets minder druk. “Het is hier wat rustiger vanmiddag, maar wij verwachten maandag veel drukte. Veel grote retailers en warenhuizen komen morgen,” zegt Joya Vermeulen, agent van modelabel Ichi. Het modelabel staat al ‘vanaf het begin’ op de Modefabriek. “Elke zomer, elke winter, we hebben altijd meegedaan,” licht Ichi-agent Nikki Burwinkel toe. Vermeulen vult aan: “Elk seizoen levert ons nieuwe klanten op.” Hoeveel klanten varieert per editie, maar ‘zeker vijftien per editie’. Daarbij is de wintereditie veruit het beste. Vermulen: “De mensen die we vandaag zien zijn allemaal heel enthousiast. Ze komen vooral even kijken naar de nieuwe collectie of kijken of het merk iets voor ze is.”

De grote klapper verwachten de agenten van Ichi op maandag. “Morgen zijn de mensen weer fris en bloedserieus, maandag is het om 10 uur ‘s ochtends echt superdruk,” zegt agent Vermeulen. Burwinkel wijst erop dat veel mensen ‘s middags ook alweer in de winkel moeten staan en daarom ‘s ochtends nog even de beurs meepakken. Veel last van het moeilijke marktomstandigheden heeft Ichi niet. “We zitten in een commerciële prijsklasse en afgelopen winter hebben we ook een goed seizoen gedraaid. Mensen hebben er vertrouwen in en ze weten dat het product goed is,” zegt Burwinkel. Ichi heeft 150 verkooppunten in Nederland. Het label staat ook op andere beurzen, zoals in Berlijn, maar daar staat dan de lokale agent bij de stand.

Zowel b2b als b2c bij duurzaam platform Mint

Ook Mint, het platform voor duurzame mode en lifestyle in district D, is weer van de partij. Dit keer is er echter wel gesleuteld aan de opzet: bezoekers en consumenten kunnen nu ook ter plekke iets kopen. Er zijn zowel b2b- als b2c-activiteiten te vinden bij Mint. “Het is heel druk,” lacht Marieke Eyskoot. “We hebben natuurlijk wel last van het mooie zomerweer, maar eigenlijk is het een te gekke dag. Ik leid veel mensen rond, en ze begrijpen allemaal wat we doen op het gebied van duurzaamheid.” En er wordt ook echt gekocht bij de stand. “De kassa rinkelt hoor!,” straalt ze.

De naam van Mint is dit jaar veranderd. Eyskoot: “We hebben de naam veranderd in Mint Department Show; een samenvoeging van department store en tradeshow.” Omdat het deels als warenhuis is bedoeld, zijn er ook andere producten te vinden bij Mint, zoals planten, keramiek, interieur en verzorgingsproducten. Tevens is er een food market, net als in een echt warenhuis. “Hierdoor heb je een totaalervaring op het gebied van duurzaamheid,” aldus de initiatiefneemster. “De reacties zijn goed op het nieuwe concept.”

Voor Marieke Eyskoot was het tijd om tijdlozer te gaan werken, en minder afhankelijk te zijn van de seizoenen. “Als je duurzaam wil werken, dan is de druk van de seizoenen best lastig. Dit is voor mij de manier om tijdloos te kunnen werken en om te laten zien dat je toch geweldige collecties kunt laten zien. Voor bedrijven is het ook een goede manier om te laten zien hoe werkt en hoe je je winkel dan kan inrichten.” Voor deze editie selecteerde ze dan ook specifieke merken ‘die never out of stock gaan’ en ‘groeiende collecties maken’ . “Zulke collecties worden regelmatig aangevuld, en ze gaan voor kwaliteit in plaats van kwaliteit.” De reacties zijn lovend tot nu toe, zegt Eyskoot. “Sommige merken die hier staan werken al met tijdloze en seizoensloze collecties, andere merken hebben zowel b2b en b2c en weer anderen hebben alleen samples. Als bezoeker en inkoper kan je hier zowel kopen als inkopen.” De initiatiefneemster wil naar eigen zeggen ‘de grens oprekken’. De nieuwe vorm is zeker geen ‘uitprobeersel’, legt ze uit. “Ik geloof echt in tijdloze collecties.”

Wintereditie 2017 Modefabriek zonder Kleine Fabriek

De andere belangrijke hightlight van deze editie is de combinatie van kinderbeurs Market by kleine Fabriek en Modefabriek. “Door Market by Kleine Fabriek die we erbij hebben getrokken spreken we een veel groter internationaal publiek aan,” zegt Van der Wijngaart. Er was zelfs een extra hal nodig, want het paste niet in de ruimte die gereserveerd was voor Modefabriek. De combinatie tussen de volwassen beurs en de kindereditie zal echter niet plaatsvinden in januari. “Dat wisten we van tevoren,” zegt Van der Wijngaart. “Het kon agendatechnisch niet met de RAI, de hal is dan al bezet. En we hebben toch echt 10.000 vierkante meter nodig.”

“Ik zou het heel jammer vinden als het weer losgekoppeld wordt,” reageert Felice de Lorme van Penny & Ink N.Y. “Ik zou het zelf in een hal willen hebben. Kindercollecties zijn gewoon lekker om erbij te hebben. Veel merken hebben zowel een collectie voor volwassenen als kinderen. Het zou jammer zijn als de kindercollectie een ondergeschoven kindje zou worden.” De keuze om het in juni wel te doen was bewust. “Zodra het kon wilden we het doen. Maar in januari worden de beurzen weer losgekoppeld,” zegt Van der Wijngaart. Vanaf de volgende zomereditie, in juli 2017, hoopt de COO de evenementen wel weer aan elkaar te verbinden.

Bekijk ook de interactieve beursplattegrond. Beweeg uw muis over het plan om de video's vanaf de beursvloer te ontdekken.

Goede opkomst Modefabriek ondanks zomerweer

Het beursseizoen is afgetrapt. FashionUnited focust in de maand juli op modevakbeurzen. Voor alle tradeshow reads, klik hier.

Beeld: FashionUnited

Modefabriek
TRADEFAIRSEASON