• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • In beeld: modebeurs CIFF in Kopenhagen

In beeld: modebeurs CIFF in Kopenhagen

Door Anne Buis

12 aug. 2016

Beurzen

De deuren van CIFF zijn tot en met vrijdag geopend. Dit seizoen presenteren 1.400 merken hun lente-/zomercollecties 2017 op de grootste en meest traditionele modebeurs in Kopenhagen.

Woordvoerder van de beurs Mads Møller is zeer positief gestemd halverwege de drie beursdagen, want de zalen in het Bella Center zijn druk bevolkt. Ook spreekt hij van een ‘voortdurende positieve respons en energie’. De organisatoren slaagden erin om een duidelijke segmentatie van merken te presenteren, waarbij er een duidelijke balans is tussen jonge progressieve labels en commerciële merken. “We proberen ze ieder in een bijpassend universum te bieden waar ze zich thuis voelen,” zegt Møller.

Uitdaging: nieuwe samenwerkingen en het bereik van mannenlabel Raven

Nadat de organisatoren de entree verplaatsen naar de tentoonstellingsruimte worden de eerste indrukken gedomineerd door het meest ambitieuze project van de beurs. De bezoekers worden verwelkomd in onder meer een ruimte met installatie van ontwerpster MAja Weiss van het modecollectief Vetements, de stand van modewinkel Beams uit Tokyo die geselecteerde Japanse labels presenteert. Verder is er nog het ambitieuze segment Raven, die voor progressieve mannenlabels gereserveerd is en waar de minimalistische inrichting en vormgeving hoge ogen gooit. Het Deense label Tonsure, die recentelijk de Europese Woolmark Prize won in de categorie mannenmode, is ook van de partij.

Een 30-seconden video van het segment Raven

Authentiek: modellen maken plaats voor Deense tieners

Het vrouwenmodesegment in de Crystal Hall werd dit seizoen voor het eerst onder handen genomen door de prominente Britse mode-expert en curator Lulu Kennedy. De outfits van de aanwezige labels en geselecteerde mannenmerken komen samen in een presentatie, waar amauteurmodellen de outfits showen. De amateurmodellen zijn de dag ervoor in een winkelcentrum in Kopenhagen gecast.

Up and coming: ruimte voor jonge ontwerpers

Ook aan de nieuwe designer generatie is gedacht: in het gedeelte ‘Future of Fashion’ tonen pas afgestudeerde modeontwerpen van geselecteerde modeopleidingen hun ontwerpen voor.

Alle grote Deense merken zijn aanwezig op CIFF

Ondanks alle innovaties wordt grootste ruimte op de beurs nog steeds ingenomen door commercieel georienteerde labels - onder de naam ‘Future Classics’. Het Deense kledingbedrijf DK maakte daar zeker gebruik van; in een grote stand presenteerde het label zijn uitgebreide merkportfolio.

Een 30-seconden video van het segment ‘Future Classics’

CIFF, de grootste modebeurs van Scandinavië, is opgericht in 1993. De beurs is inmiddels uitgebreid met verschillende areas waaronder Ciff Raven, Ciff Kids, Ciff Showrooms en Ciff Shoes. De segmenten voor vrouwen- en mannenmode zijn onderverdeeld in verschillende segmenten: Lab, Seek, Urban, Performance, Premium, Style Stters, Style Setter Bungalows, Future Classics en Essentials. In totaal telt de beursvloer van CIFF een indrukwekkende 40.000 vierkante meter. CIFF vindt twee keer per jaar plaats en wordt gekoppeld aan Kopenhagen Fashion Week. De wintereditie wordt gehouden van 1 tot en met 3 februari 2017.

Tekst: Jan Schroder voor Fashionunited.de. Vertaling en bewerking: Anne Buis

Foto's en Video: FashionUnited