‘Indigo gaat groen’, het Kingpins beursbezoek van Hyun Yeu
bezig met laden...
Geschreven door Hyun Yeu. Yeu heeft de afgelopen zes jaar als hoofddesigner voor Gsus gewerkt. Daarvoor had hij zijn eigen label Ado Les Scents.
Twee keer per jaar is Kingpins de place to be voor denimliefhebbers. Een groot aantal fabrikanten, denimweverijen, leveranciers, was - behandel-, afwerking- andere denim-tech specialisten uit de hele wereld komt samen in Amsterdam om de laatste ontwikkelingen in de denimindustrie te presenteren.
Voor mij zijn er twee redenen om deze vakbeurs te bezoeken: inspiratie en oplossingen. Deze editie van Kingpins slaagde erin om in beiden te voorzien!
Als ik door de Westergasfabriek wandel neem ik de sfeer van de aanwezigen in mij op door de horde met ‘ indigo bloed’ te aanschouwen - de outfits, de accessoires, schoenen en kapsels. Hun passie voor denim en workwear spat ervanaf, ze bewegen zich bijna als tot leven gekomen paspoppen, in hun schijnbaar natuurlijke leefomgeving. Zoals ze met elkaar praten en serieuze zaken doen. Ik observeer en geniet van afstand.
Toch ligt de grootste waarde van deze Kingpins editie voor mij op het gebied van oplossingen. Als een ontwerper ben ik continu op zoek naar oplossingen - voor uitdagingen bij het ontwerpen van kleding of gerelateerd aan stoffen, wassingen, stiksels, afwerkingen etcetera.
Toch ligt de grootste waarde van deze Kingpins editie voor mij op het gebied van oplossingen. Als een ontwerper ben ik continu op zoek naar oplossingen voor uitdagingen.
Groene oplossingen op Kingpins Amsterdam
En ik heb oplossingen gevonden - oplossingen die allemaal groen zijn. Bijna alles wat ik op Kingpins tegenkwam was op een of andere manier gelinkt aan duurzaamheid en het idee van groene mode.
Groene mode zat altijd al in mijn hoofd, maar ik heb het verwaarloosd door hoge prijzen of (te) grote minimale productieafname. Voor mij was duurzaamheid meer voor merken die hun identiteit daar omheen hebben gebouwd - niet voor iedereen. Ik werd terechtgewezen!
Voor mij was duurzaamheid meer voor merken die hun identiteit daar omheen hebben gebouwd - niet voor iedereen. Ik werd terechtgewezen!
Op de eerste dag van Kingpins zag ik een inspirerende weergave van het feit dat onze sector in dit opzicht is gerijpt en dat er zoveel verschillende opties en oplossingen beschikbaar zijn: groen en tegelijkertijd betaalbaar zijn, is mogelijk. In het hele productieproces en de volledige mode waarde- en toeleveringsketen zijn duurzame opties beschikbaar: ecologisch katoen, garen van gerecyclede materialen zoals flessen en kledingafval, natuurlijke verfstoffen, energie- en waterbesparende wasprocessen. Bijna elke Kingpins exposant heeft iets duurzaams te bieden. Het was moeilijk te missen.
Hyun Yeu: “Mijn favoriete materiaal was Refibra van Lenzing”
Mijn favoriete materiaal was Refibra van Lenzing. Tencel en modal vezels en materialen zijn bekende producten van Lenzing. Deze nieuw ontwikkelde Refibra is een mix van een katoenpulp, gemaakt van katoenafval en houtpulp van duurzame bossen.
De greep voelt zoals die van tencel en zachte katoen. Afhankelijk van de mix van Refibra en andere garens, kunnen allerlei verschillende stoffen worden geproduceerd. Refibra stelde op de beursvloer meerdere varianten voor.
‘De circulaire economie is nu ook de modeindustrie binnengedrongen’
Het is bemoedigend te zien dat het concept, de belangrijkheid en realiteit van de circulaire economie nu ook de modeindustrie is binnengedrongen - en dat de sector het volledig omarmt.
Enkele jaren geleden werd het begrip van het gebruik van biologische katoen of recyclebare stoffen gezien als nieuw en afwijkend. Nu hebben (high)-tech bedrijven de leiding genomen in het uitvinden van innovatieve, nieuwe duurzame stoffen en energie-efficiënte en CO2-neutrale productieprocessen.
Foto’s: Kingpins Amsterdam. Credit: Hyun Yeu.