Locatie troef van Bread & Butter

Nooit eerder was Bread & Butter zo klein en rustig. Waren er voorheen ellenlange rijen als de beurs open ging, deze editie kunnen bezoekers zo doorlopen. De exposanten die Bread & Butter niet verruilden voor een andere beurs in de stad - of Berlijn maar helemaal links laten liggen- zijn loyaal. "We gaan altijd naar Bread & Butter," luidt het.

De booth van Lonsdale, opgezet als bruincafé is leeg. ‘Barman’ Dennis Schaumburg, verantwoordelijk voor de verkoop van het merk, vertelt dat hij wel verbaasd was dat hij die ochtend niet in de rij hoefde te staan. “Maar laten we eerlijk zijn. Het is natuurlijk een wonder dat er überhaupt een beurs is, in januari was de organisatie nog failliet."

Locatie troef van Bread & Butter

Karl-Heinz Müller, organisator van de Berlijnse modebeurs Bread & Butter, wilde het evenement in de winter verplaatsten naar Barcelona. Toen dat niet door bleek te gaan en er voor de januari-editie ook te weinig animo was voor een beurs in de voormalige luchthaven Tempelhof, moest hij het faillissement aanvragen. Pijnlijk maar noodzakelijk, noemde hij dat.

Bread & Butter is terug na faillissement

Hoewel het bedrijf een doorstart maakte, blijkt op de eerste dag van de modevakbeurs dat merken het vertrouwen in Bread & Butter en Karl-Hienz Müller toch kwijt zijn geraakt. Waar er vroeger zo'n zeshonderd merken – met indrukwekkende stands zoals een schaatsbaan of met grote dansvoorstellingen - stonden in de oude hal, telt het evenement nu zo’n tweehonderd kramen. En dat is inclusief exposanten die diensten - fotografie voor webshops en een stand met tandverzorgingsproducten - en kindermode aanbieden.

Locatie troef van Bread & Butter

Ruim vijftig merken staan op de kindermodeafdeling van Bread & Butter, genaamd Cookies. Op een schoolbord vraagt de organisatie aan bezoekers aanbevelingen te delen. Maar de enige reactie die er met krijt is ondergeschreven is: 'Will there really be another?' Misschien is de timing van het evenement wat ongelukkig. Een paar merken, waaronder Noe & Zoe, is op dinsdagavond nog bezig de stand op te bouwen. Het merk stond op Playtime in Parijs en moet nu snel de collecties en mannequins uitstallen.

‘Tempelhof is toch veel beter dan een conferentiecentrum?’

De belangrijkste reden om terug te keren naar Bread & Butter blijkt de locatie. "Andere beurzen hebben een totaal andere sfeer. Bread & Butter heeft, of had, echt een urban party gevoel, mede door het gebouw" zegt Angela Thomas van jeansmerk Mavi. In de stand van het merk is het druk. Wie wat wil vragen, mag een kwartier tussen de pastelkleurige broeken wachten. "Ja, al onze belangrijke klanten, potientiële klanten, persrelaties en bloggers zijn hier," verklaart Thomas, verantwoordelijk voor de digitale communicatie van het merk. "Wij zijn daar waar onze klanten zijn."

Locatie troef van Bread & Butter

Ook Schaumburg van Lonsdale prijst de locatie. "Dit is toch zoveel beter dan zo’n conferentiecentrum?" vraagt hij retorisch. Het merk staat al jaren op Bread & Butter - "acht, negen, tien jaar" - en Lonsdale past er perfect, meent Schaumburg. Al geeft hij ook toe dat er niet echt een alternatief is in Berlijn. Teleurgesteld is hij wel. "Vroeger was dit de grootste beurs. Maar we hopen, dat nu een aantal grote merken is verhuisd naar Panorama, bezoekers daar eerst heen zijn gegaan en dat de inkopers morgen hier komen."

Exposeren op een beurs is voor merken een hele investering. Kan het wel uit om op Bread & Butter te staan? Volgens een woordvoerder van het Duitse Kujo wel. Het merk is vaste klant op Bread & Butter, al werd afgelopen winter een uitstapje naar Panorama gemaakt. "Die beurs was veel groter dan dit. Maar het gaat niet slecht. We hebben de grootste stand dus alle bezoekers komen naar ons."

Locatie troef van Bread & Butter

Met investeerder Zalando moet Bread & Butter weer groots zijn

Over de nieuwe investeerder, webgigant Zalando, zijn de reacties op de beurs wisselend. Goed nieuws: dankzij de modewebshop zal de insolventieprocedure van Bread & Butter per 1 oktober 2015 zijn afgerond. Voor het plan van Zalando om ook eindconsumenten toe te laten, blijven modelabels huiverig. Lonsdale ziet het niet zitten om veel extra voorraad mee te nemen, die direct verkocht kan worden. Kujo wil eerst afwachten wat de precieze plannen zijn. Thomas van Mavi is wel enthousiast. "Vanuit marketingperspectief vind ik het heel interessant dat er consumenten zullen komen. En volgens mij gaan ze het heel groots aanpakken, zoals met concerten. Lijkt mij heel leuk, want de beurs was nog nooit zo klein als nu."

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN