• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • New York Fashion Week Men’s: beurzen blijven bij originele data

New York Fashion Week Men’s: beurzen blijven bij originele data

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen

New York was dolblij met de komst van een eigen Men’s Fashion Week. Eindelijk kreeg de mannenmode de aandacht die het verdiende, en alle beurzen waren van plan om hun data te stroomlijnen met New York Fashion Week: Men’s. Maar nu blijkt dat de modebeurzen toch niet van plan zijn om hun data af te stemmen op het mode-evenement.

Journalisten en inkopers die hadden gepland om de New Yorkse beurzen en de mannenmodeweek te combineren zullen wat extra dagen moeten bijboeken. De catwalkshows van New York Fashion Week: Men’s zullen plaatsvinden van 13 tot en met 16 juli op Skylight Clarkson Square in Soho. De mannenmodebeurzen Project, Agenda, Capsule, Mrket en Liberty Fairs zullen - tegen eerdere aankondigingen in - terugkeren naar hun oorspronkelijke data van 19 tot en met 21 juli, die aansluiten op de andere handelsbeurzen.

Sam Ben-Avraham, eigenaar van Liberty gelooft niet dat het bijstellen van de data negatieve impact zal hebben op de handelsbeurzen, omdat inkopers meer doen dan alleen rondlopen op de beurs. “Ze gaan shoppen en na de shows gaan ze naar showroom-afspraken. (…) Het is anders in Las Vegas, waar ze normaal gesproken alles in twee of drie dagen doen en dan weer vertrekken. In New York is het de moeite waard om er een week voor uit te trekken en we hopen dat ze dit keer eerder komen in plaats van langer blijven,” zegt Ben-Avraham tegen WWD.

Beurzen keren terug naar originele data in New York

De betrokkenen van de beurzen van mannenmode geven toe dat het niet de meest ideale situatie is, maar ze hopen dat het in de toekomst wel lukt om de data van Men’s Fashion Week beter op elkaar af te stemmen. Ondanks de terugkeer naar de originele data erkennen de beurzen het belang van de New York Fashion Week: Men’s. “De mannenmodeweek is een goed idee. Het kan echt iets toevoegen aan de mannenmode in de Verenigde Staten,” zegt Ben-Avraham tegen WWD.

Het waren de inspanningen van Ben-Avraham en vele andere leidinggevenden van de mannenmodebeurzen die ervoor zorgden dat de Men’s Fashion Week realiteit werd. Jarenlang drongen Ben-Avraham en collega’s er bij het CFDA op aan om een aparte mannenmodeweek te realiseren, omdat ze vonden dat de Amerikaanse mannenmode meer aandacht verdiende. Ze hebben geprobeerd om de data aan te laten sluiten op de modeweek, maar een aantal beurzen was contractueel verplicht om zich aan de originele data te houden. Het consortium van de beurzen, genaamd Modern Assembly Group, heeft daarop besloten toch vast te houden aan de oorspronkelijke data van 20 tot en met 22 juli.

Hoewel er beargumenteerd kan worden dat catwalkshows en handelsbeurzen elkaar beter niet kunnen overlappen gezien het drukke schema van de fashionweek, zijn het de beurzen zelf die de data voor hun shows zo snel mogelijk achter de Men’s Fashion Week plakken. Het schema voor de catwalkshows is nog niet bekend gemaakt, maar er zijn al verschillende prominente ontwerpers en merken die hun participatie - in welke vorm dan ook - hebben toegezegd. Zo zijn Rag & Bone, Todd Snyder, Michael Kors, Public School, Michael Bastian, Robert Geller en Kent & Curwen betrokken bij de mannenmodeweek.

In februari maakte de CFDA bekend dat de New York Fashion Week: Men’s er in juli echt komt. “Amerikaanse mannenmode is nog nooit zo sterk en creatief geweest,” zei CEO van CFDA Steven Kolb toen. “Er zijn veel redenen voor het CFDA om New York Fashion Week: Men’s te organiseren. Het geeft de ontwerpers een zakelijk platform om te showen tijdens beursdata en er is een kans om het collectieve talent van dit belangrijke segment van deze industrie te demonstreren. De inspanning om de opzichzelfstaande mannenmodeshows te creëren wordt niet alleen gesteund door CFDA en de deelnemende ontwerpers, maar de Amerikaanse journalisten en retailers hebben ook bijgedragen aan wat we hebben gebouwd. Ze zullen betrokken blijven in onze plannen.”

MANNENMODE
new york fashion week men’s