• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Pitti Immagine Bimbo FW23: Een terugblik

Pitti Immagine Bimbo FW23: Een terugblik

Door Jayne Mountford

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen

Image: Courtesy AKAstudio-collective

Pitti Immagine Bimbo is een van de belangrijkste vakbeurzen voor kinderkleding ter wereld. Gehouden in Fortezza da Basso Florence, vond onlangs de 96e editie plaats van 18-20 januari 2023, met 230 merken die hun fw23-collecties toonden. Opvallend: 70 procent van de deelnemende bedrijven kwam van buiten Italië.

Pittiway

Image: Courtesy AKAstudio-collective

Het thema van de beurs was "Pittiway". Of zoals directeur Agostino Poletto in een persbericht het zo mooi formuleerde: "In deze moeilijke maar ook creatieve, innovatieve en diverse tijden zullen de beurzen van Pitti Immagine fungeren als een kompas om nieuwe richtingen te bepalen, mogelijke wegen te bedenken en keuzes te overwegen om vervolgens opnieuw te beginnen. Op het Fortezza zijn er routes, richtingaanwijzers, bochten en U-bochten om met hoge snelheid te cruisen. Een soms tegenstrijdig traject vormt het bewijs van een onuitputtelijke energie: dezelfde route leidt naar verschillende richtingen, die allemaal nog mogelijk zijn, van de toekomst."

De beurs was verdeeld in twee "macro"-zones.

100% Bambino

Een sectie voor de luxe, sportieve en urban merken, waaronder Bugatti Junior, Dolce & Gabbana, John Richmond, Miss Blumarine en Sarabanda. De merken van 100% Bambino vormen het uitgangspunt voor het creëren van de ideale garderobe, die kinderen en ouders samenbrengt, stijl en functionaliteit combineert en steeds meer beantwoordt aan de eisen van eco-duurzame mode.

The Kid’s Lab

Gepositioneerd als een showcase voor internationale cutting edge kinderkleding, waren de merken in deze sectie vooral jong en baanbrekend, waaronder Bobux, IllyTrilly, Inuwet, Jellycat en Little Dutch. In de persverklaring staat: "Gemaakt door jonge en baanbrekende labels die zich onderscheiden door hun kenmerkende design, innovatieve keuzes op het gebied van materialen en een merkfilosofie die nu op een transversale manier eco-ethiek omarmt."

Highlights

Pitti Bimbo Editorials

Styliste Maria Giulia Pieroni creëerde twee hoofdstukken: beide waren bedoeld om nostalgie op te roepen bij de toeschouwers, van ski-piste mode tot back-to-school accessoires. De verhalen riepen herinneringen op aan de kindertijd, van winkelen voor de terugkeer naar school tot de wintervakantie.

My First Snow

Image: Courtesy p3 studio

Outdoorkleding voor op de piste en daarbuiten. Kleding die niet alleen leuk en creatief is, maar ook volledig functioneel was hier te zien. Merken waren onder meer Lours Paris, Moncler Enfant, Izipizi, Emporio Armani en Dolce & Gabbana.

Image: Courtesy p3 studio

Cool School

Dit segment bewees dat schooltijd niet saai hoeft te zijn en richtte zich op accessoires, zoals boekentassen en rugzakken, maar ook op nuttig materiaal zoals kleurpotloden, allemaal in leuke kleuren en vormen. Merken zoals Grech & Co, Illustrabimbi, Jeune Premier, Betty's Home en ecoBirdy.

Image: Courtesy AKAstudio-collective

Monnalisa fashion show

Image: Courtesy Heads Production

Het Italiaanse merk Monnalisa hield op de eerste dag van de beurs een modeshow. Getoond werden meer dan honderd looks, van casual tot ceremonieel. Er waren zowel pasteltinten als felle kleuren, bloemen en popprints.

Image: Courtesy Heads Production

De volgende editie van de beurs wordt gehouden van 21-23 juni 2023.

FW23
Kindermode
Pitti Bimbo