• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • "Playtime Berlin": Eerste kindermodebeurs in Duitsland

"Playtime Berlin": Eerste kindermodebeurs in Duitsland

PARTNER CONTENT
Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen |INTERVIEW

Nieuwe kansen voor de kindermodebranche. In het kader van de coöperatieve samenleving en het openstaan voor anderen heeft Playtime, de beurs voor kindermode, gekozen voor een zomer onder het motto ‘Met zijn allen’ . Na Parijs, New York en Tokio richt de organisator van het evenement - beursorganisatie Picaflor - zich begin juli op Berlijn met een nieuwe opzet, waarin 120 merken zich presenteren.

Dit jaar is de eerste editie van Playtime Berlin. Wat zijn uw verwachtingen?

We hebben al een paar keer gezien dat kopers uit Duitsland en Oost- en Noord-Europa minder naar Playtime in Parijs komen dan hun andere Europese collega's. Toch hebben deze beurzen een groot commercieel belang voor de merken die wij begeleiden, dus hebben we het initiatief genomen voor een nieuwe gelegenheid om kopers te ontmoeten op de plek waar zij zich bevinden. Berlijn ligt geografisch gezien ideaal voor deze beurs, de stad heeft al een heel belangrijke fashion week voor dames- en herenmode, en er is in Duitsland nog geen beurs voor kindermode die zoveel internationale mogelijkheden biedt als Playtime.

De beurs duurt twee dagen, 5 en 6 juli aanstaande, en brengt 120 merken op het gebied van mode en lifestyle voor kinderen bij elkaar in het Palazzo Italia, op een ideale plaats dichtbij de centraal gelegen Charlottenstrasse.

Wat voorspelt u voor deze nieuwe Duitse editie?

We verwachten veel van de lancering, maar we weten ook dat het, net als onze andere Playtime-beurzen, tijd nodig heeft. En een nauwe samenwerking met de merken die ons volgen en die meestal al sterk betrokken zijn bij dit nieuwe project. Het betreft hier een eerste editie en daarom hebben we nog geen exacte streefcijfers, maar het doel van dit project is om in twee dagen 1500 kopers te verwelkomen.

Hoe gaat het in Duitsland met de kindermodebranche?

De consumptie in Duitsland is aangetrokken – een van de sterkste stijgingen in Europa – en de kinderbranche profiteert direct van de groei. Maar we moeten altijd voorzichtig zijn met uitspraken over de markt voor kinderen, want we hebben het in feite over diverse markten: van zwangerschapsmode tot en met tienermode, via babykleertjes, inrichting en cadeauartikelen…

Over het algemeen is de Duitse markt ontvankelijk voor ecologische merken en kiest hij vaak voor een casual stijl, maar hij is ook in ontwikkeling en krijgt meer belangstelling voor modemerken. Daarom kijken we ook naar Oostenrijk, en meer oostelijk naar Polen, waar veel creatieve dingen gebeuren, met een groot aanbod aan nieuwe merken. En Russische kopers, die voorheen alleen op luxemerken gericht waren, moeten voldoen aan de nieuwe vraag van een publiek dat bijzondere producten wil. En waar kunnen ze het antwoord op die vraag beter zoeken dan bij de ontwerpers?!

Om op al deze ontwikkelingen in te spelen lanceren we Playtime Berlin.

Wat is het thema van de volgende zomeredities van Playtime? Is het aanbod in de verschillende steden ongeveer gelijk?

Deze zomer verkennen we het thema ‘Met zijn allen’, door te cirkelen rond trends die hun oorsprong vinden in het ‘samen leven’, en gaan we uit van de coöperatieve samenleving en het openstaan voor anderen.

Dit algemene thema en de kindermodetrends die eruit voortkomen staan op al onze vier beurzen centraal, met in elk land verschillende ontwerpers.

Het merkenaanbod wordt per beurs aangepast aan de specifieke kenmerken en behoeften van die beurs.

Hoe selecteert u de exposerende merken? Waar komen ze vandaan?

We hebben altijd een voorkeur gehad voor merken met een heldere identiteit, die een verhaal vertellen dat bij hun eigen wereld past en dat ook over kunnen brengen! We proberen verschillende stijlen te presenteren en een compleet aanbod te bieden, waarin naast confectie ook lifestyle en accessoires steeds meer ruimte krijgen. Het is ook van belang om op beurzen steeds vernieuwing te brengen, daarom zijn we altijd alert op nieuwe merken.

De selectie wordt gemaakt door een team onder leiding van Chantal Danguillaume, onze commercieel directeur, die een enorme passie heeft voor mode en die alle aspecten van de ontwikkeling van een merk uitstekend kent. En de selectie van merken is vooral gebaseerd op onze ervaring in mode en design.

Welke branche is binnen Playtime het snelst gegroeid?

Het aanbod in de sector inrichting heeft zich enorm ontwikkeld en is in de loop van de verschillende edities flink uitgebreid. Het is nu zelfs het strikte kader van ‘inrichting’ ontgroeid, en heeft een nieuwe eigen afdeling ‘Lifestyle’ gekregen. Van serviezen tot beddengoed, via cadeauartikelen, verzorgingsproducten, accessoires, pyjama's en design voor de allerkleinsten: het gaat om antwoord op de vraag naar diversiteit in het aanbod, waar een groeiend aantal modeboetieks zich dagelijks mee bezighoudt.

Kunt u wat vertellen over de pop-up store die binnenkort in Isetan (Tokio) geopend wordt? Waarom hebt u voor dat format gekozen?

Wij hebben al lang een commerciële relatie met Isetan. Vanaf het begin kopen ze op de beurs in Tokio, en ze bezoeken de beurs in Parijs regelmatig om hun aankopen voor het seizoen aan te vullen.

Ze hebben ons gevraagd om hun Kids-etage tijdens de Japanse Golden Week (een nationale vakantieperiode) op te vrolijken met deze pop-up. Dus hebben we deze kans aangegrepen om een nieuwe stap te zetten en te bezien in hoeverre we ons op de eindgebruiker kunnen richten. Dat wilden we al heel lang, en het was belangrijk om dat met vertrouwde partners te doen.

Zou de nieuwe Canadese kindermodebeurs, Dino Mignon, Playtime New York kunnen gaan overvleugelen?

Onze bezoekers in NY zijn voor 85 procent kopers uit de Verenigde Staten die niet naar Canada gaan voor kinderbeurzen. Bovendien vertegenwoordigen die kopers het belangrijkste deel van de Noord-Amerikaanse markt, dus ik denk niet dat er een vergelijking is te trekken tussen Playtime NY en een plaatselijke Canadese beurs.

Welke landen zijn de belangrijkste consumenten in deze branche?

Als we uitgaan van de bezoekers van Playtime Paris, gaan de Europese landen met een sterke traditie van modeontwerpen hier voorop (België, Nederland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, de Scandinavische landen), gevolgd door Japan, Zuid-Korea, Taiwan en China, dat langzaamaan interesse ontwikkelt voor kindercollecties in het hogere segment.

Playtime wordt een ‘reizende’ internationle beurs. Denkt u al aan een nieuwe bestemming voor volgend jaar?

We denken er wel over na, maar willen ons nu eerst concentreren op de bestaande Playtime-beurzen, de acht edities in Parijs, Tokio, NY en Berlijn, die geconsolideerd en verder ontwikkeld moeten worden.

Welke ontwikkeling hebt u gezien in ‘Playologie’, de virtuele showroom van Playtime, sinds de oprichting in 2014?

Playologie is het strikte kader van Playtime nu ruimschoots ontgroeid, omdat het de laatste tijd openstaat voor alles op het gebied van mode en design: dames-, heren- en kindermode, zwangerschapsmode en inrichting/design. Het wil antwoorden op de dagelijks groeiende vraag van winkels naar een uitgebreider aanbod.

Het begin van 2017 werd gekenmerkt door een grote vraag van de merken, een hoger aantal inschrijvingen omdat de meeste ondernemingen op zoek zijn naar nieuwe effectieve instrumenten, nieuwe werkwijzen die de fysieke beurzen aanvullen en tegelijk nieuwe groeimogelijkheden bieden.

De data van de volgende beurzen:

Playtime Paris, 1-3 juli 2017

Playtime Berlin, 5-6 juli 2017

Playtime Paris, 6-8 augustus 2017

Playtime Tokio, 22-24 augustus 2017

Foto's: Playtime.

Partner Content
Playtime