Playtime introduceert de virtuele showroom Playologie
bezig met laden...
Sebastian Hutten en Marie Czapska, oprichters van de Playtime beurzen, gespecialiseerd in kinder- en zwangerschapsmode, lanceerden afgelopen juni de virtuele showroom Playologie. Sindsdien heeft de nieuwe interface zich verder ontwikkeld en is inmiddels in zeven talen beschikbaar: Engels, Frans, Duits, Spaans, Russisch, Japans en Koreaans. De thema’s op dit online winkelplatform beslaan niet alleen diverse kindermodesegmenten, maar ook kinderzorg, zwangerschap, decoratie en design. In verband met de commerciële lancering van Playologie dit winterseizoen, lichtte Sebastian Hutten dit innovatieve concept toe in een exclusief interview met FashionUnited.
Hoe kwam je op het idee om een live B2B platform online te creëren?Sebastian Hutten: We ontdekten dat merken meestal overweldigd worden door bedrijfsvoering, ordertracking en klantenbeheer. Ze komen tijd tekort om met kopers te communiceren of nieuwe klanten te zoeken. Daarnaast zijn gewoonten veranderd en worden veel bestellingen tegenwoordig geplaatst of bevestigd na de beurzen. Daarom leek het van groot belang een gespecialiseerd instrument te creëren dat mondiaal helderheid verschaft en de gebruikers ervan wat gemoedsrust geeft.
Wat zijn voor merken de voordelen van dit instrument?Playologie centraliseert alle marketing, neemt gemakkelijk bestellingen en communiceert met kopers. Door Playtime ontwikkeld en in zeven talen aangeboden, biedt het direct mondiale helderheid aan een uniek netwerk van gespecialiseerde inkopers.
… en voor de kopers?Playologie biedt kopers het hele jaar door toegang tot merken voor het bestellen van nieuwe collecties of het vinden van producten voor directe levering. Catalogi die niet willen downloaden, gecompliceerde besturingssystemen, problemen met communicatie of drie-dagen-durende expo’s die op het laatste moment georganiseerd moeten worden, behoren tot het verleden. Inkopers kunnen nu rustig de tijd nemen bij het plaatsen van bestellingen, door te kiezen uit een uitstekend merkenpakket.
Wanneer zijn de inkoopperiodes?Het hele jaar door via directe leveringen, maar voor de nieuwe collecties zijn we afhankelijk van het tempo van de modebeurzen.
Hoeveel merken hebben zich sinds de lancering in mei 2014 aangesloten bij Playologie? Waar komen ze vandaan?In een seizoen registreerden we honderd verzoeken van buitenlandse merken: merken uit het Verenigd Koninkrijk, België, Japan, Spanje, Hongkong, Scandinavië …
Aan welke criteria moet men voldoen om te kunnen inschrijven als verkoper in deze virtuele showroom?Net als Playtime geven wij de voorkeur aan merken met een sterke identiteit.
Het abonnement hangt af van het aantal stukken (50, 150, 300, enz.). Het bedraagt gemiddeld 2.000 euro per jaar (twee seizoenen) voor onbeperkte toegang tot de site en de iPad app.
Zou deze nieuwe interface uiteindelijk negatieve gevolgen kunnen zijn voor de fysieke beurzen?We zien het liever als een aanvulling (dan concurrentie) en direct contact [tussen partijen] is en blijft onontbeerlijk. We beschouwen Playologie als een manier om beurzen te ontwikkelen, om verder te groeien dan tot nu toe al het geval is: inspirerende plekken waar mensen bij elkaar komen en met elkaar praten over trends en ideeën, waar de wegen elkaar kruisen en waar we de mensen ontmoeten met wie we werken.
Zal dit instrument leiden tot minder bestellingen tijdens de beurzen?Dit is al een aantal jaar aan de gang, we moeten de stroom blijven volgen en de pre- en post-show koppelingen versterken.
Is er een beveiligingssysteem voor merken en inkopers geïnstalleerd?Het systeem is volledig beveiligd; merken beheren de toegang tot hun site met verschillende toestemmingsniveaus; inkopers moeten de toegangscodes die ze hebben ontvangen delen zodra wij hun activiteit op de site hebben geverifieerd (de zekerheid die wij de merken garanderen).
Zou er dankzij deze online B2B beurs meer plagiaat kunnen ontstaan doordat alle collecties en trends erop worden vermeld?Toegang tot de site wordt streng gecontroleerd, maar we weten dat we nooit helemaal beschermd zijn tegen plagiaat, veel minder op fysiek niveau dan via een internetplatform waar toegang sterk gecontroleerd wordt en gebruikers elkaar’s activiteiten kunnen volgen.
Wat jullie internationale beurzen betreft, kun je vertellen wat dit jaar de omzetvolume was in Parijs, Tokyo en New York was?Helaas laten de merken niets los over hun cijfers, ik kan alleen zeggen dat het aantal bezoekers per seizoen gestaag is gegroeid sinds de eerste beurs.
Wat is, globaal gezien, het economische landschap voor het kinder- en zwangerschapsmodesegment?Het economische landschap blijft, hoe onzeker ook, positief en open voor diegenen die kunnen differentiëren en de mogelijk bieden maximale zichtbaarheid te onderhouden.
Playtime introduces Playologie from Playtime Paris, Tokyo, New York on Vimeo.