• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Terugblik: dit was de 93ste editie van de Pitti Uomo

Terugblik: dit was de 93ste editie van de Pitti Uomo

Door Arjan Ranjbar

bezig met laden...

Scroll down to read more

Beurzen

De 93ste editie van de Pitti Uomo is achter de rug. De tweejaarlijkse mannenmodebeurs trok inkopers, journalisten en andere insiders van over de hele wereld naar de historische straten van Florence, dat voor een aantal dagen veranderde in één grote openluchtcatwalk. FashionUnited zette een aantal hoogtepunten op een rij.

Bezoekers

Pitti Uomo kende een groei in het bezoekersaantal ten opzichte van een jaar eerder. Waar de vorige januari-editie nog 24.000 inkopers telde, waren dat er deze keer ruim 600 meer; een groei van 2.5 procent. Het totale aantal bezoekers kwam hiermee uit op zo’n 36.000.

Ook Nederland was rijk vertegenwoordigd op de beursvloer: het aantal inkopers afkomstig uit ons land steeg met 15 procent ten opzichte van een jaar eerder, waarmee Nederland op een derde plek eindigt wat betreft buitenlandse bezoekers.

Pepe Jeans presenteert duurzame washing-techniek

Pepe Jeans was één van de merken die tijdens Pitti hun nieuwste herfst/winter-collectie presenteerden. Voor de tien best lopende broekmodellen werd gebruik gemaakt van de Wiser Wash-methode voor de bewerking. Wiser Wash, een techniek afkomstig uit Los Angeles, is een duurzaam alternatief voor de giftige chemicaliën en pluimsteen die vandaag de dag in de denim-industrie gebruikt worden. Door luchtoxidatie droogt een broek op een dusdanige manier dat er een washing-effect gecreëerd wordt. Ook de hoeveelheid gebruikt water wordt bij de nieuwe methode gereduceerd met 90 procent.

Brooks Brothers viert 200-jarig bestaan

Één van de meest iconische tailoring brands ter wereld vierde zijn 200ste verjaardag op de Pitti. Het jubileum werd opgeluisterd met de presentatie van de nieuwe najaarscollectie, in het beroemde Palazzo Vecchio. Het was de eerste modeshow in de geschiedenis van het merk. Naast de presentatie was er een ruimte ingericht met een expositie omtrent het merk, met als kopstuk een replica van de Brooks Brothers-coat die president Lincoln droeg toen hij in 1865 werd doodgeschoten. Marineblauwe blazers, button-down overhemden en ready-to-wear pakken: allemaal items die ooit uit de koker kwamen van het in Manhatten gevestigde label.

Brooks Brothers werd in 1818 opgericht in Manhatten en voorzag belangrijke namen uit de Amerikaanse geschiedenis van een mantel of driedelig pak. Teddy Roosevelt, Woodrow Wilson en zelfs Abraham Lincoln zwoeren tijdens hun inauguratie eeuwige trouw aan het Amerikaanse volk in een Brooks Brother-outfit.

Denham lanceert boek voor tiende verjaardag

Ook jeanslabel Denham had wat te vieren tijdens Pitti Uomo. Het is in 2018 precies tien jaar geleden dat het merk, opgericht door Jason Denham, het levenslicht zag in Amsterdam. Samen met de Italiaanse fabrikant Candiani Denim, één van de partners van Denham, organiseerde het een event en lanceerde het een jubileumboek: ‘A Decade Of Denham’.

Gucci Garden in het Palazzo della Mercanzio

Gucci heeft in het historische Palazzo della Mercanzio in Florence de Gucci Garden geopend. De nieuwe retaillocatie van het Italiaanse luxemerk bestaat uit onder meer een winkel, een restaurant en een expositieruimte met unieke items uit het Gucci-archief. De opening van de Gucci Garden was onderdeel van de eerste dag van de Pitti Uomo. In 2011 opende Gucci op dezelfde locatie het Gucci Museum.

Beeld: Pitti Imagine, Denham, Gucci, Brooks Brothers, Pepe Jeans

Brooks Brothers
DENHAM
FLORENCE
Gucci
MANNENMODE
Pepe Jeans
Pitti Uomo
Terugblik