The Low Show: 'Aan de eerste editie verdienen wij geen geld'

"Wij willen het graag intiem houden," zegt Kenneth Jaworski, de initiatiefnemer van The Low Show. Van 16 tot en met 18 februari 2015 wordt de nieuwe mannen kleding en lifestyle beurs voor de Benelux in de Westergasfabriek in Amsterdam geïntroduceerd. Ongeveer 31 merken zullen hun producten showen, waaronder Barbour, Croots, Fidelity, Filson, Tellason, Kings of Indigo, en Private White VC. "Ik verwacht dat het een succes wordt. Het is een sterke mix van merken,” zegt Jaworski tegen FashionUnited.

Wat is The Low Show?
"The Low Show is een business-to-business beurs uitsluitend voor mannen kleding en accessoires. Merken kunnen hun producten showen, klanten ontmoeten en orders schrijven. De merken die een plek op de beurs krijgen, hebben geschiedenis, authenticiteit en kwaliteit. Het idee om The Low Show op te zetten kwam vanuit Uwe Maier van Amtraq en mijzelf. Amtraq is een distributeur voor merken in Duitsland. Maier merkte dat merken het kostbaar en lastig vinden om de markt in de Benelux te bereiken. Hij vroeg mij advies over hoe ik de markt in de Benelux zou benaderen en wat mijn ideeën waren. Ik werk nu tien jaar nauw samen met retailers, waardoor ik verstand van zaken heb. Daarnaast leek het mij leuk om merken te helpen. Het idee is niet om in te haken op het concept van de Modefabriek. Maar om klein- tot middelgrote merken een platform te geven. De prijzen van de ruimtes die merken kunnen huren liggen in februari tussen de 800 en 4000 euro exclusief BTW. De catering, meubels, muziek en het licht zijn daarbij inbegrepen. Aan deze eerste editie gaan wij persoonlijk niets verdienen. Het is een investering in het project, vanuit mijn passie. Er zijn ongeveer 500 mensen uitgenodigd, waarvan wij verwachten dat rond de 300 bezoekers The Low Show daadwerkelijk bezoeken.”

Waarom Amsterdam?
"Dat is een goede vraag. Het was een natuurlijke keuze. Zelf woon en werk ik nu veertien jaar in Amsterdam, waardoor ik het goed ken en een netwerk heb opgebouwd. Ik denk dat Amsterdam zeer toegankelijk is. De stad is al bekend met Fashion Week, de Denim Days en King Pins, waardoor het makkelijker is hier een nieuwe kleding- en lifestylebeurs te starten dan ergens anders.”

Waarom een mannenbeurs?
"You go with what you know. Ik vind dat de Nederlandse man op modegebied achterloopt. In Nederland is er geen tussenweg. Sommige Nederlandse mannen maakt het niet uit hoe zij zich kleden, terwijl anderen neigen er erg gelikt uit te zien. Het mag allemaal wel wat relaxter, stoerder en mannelijker. Duitse mannen kleden zich veel stoerder, authentieker en ruiger. In de Verenigde Staten is dit ook zo. The Low Show moet het voor mannen mogelijk maken hun eigen stijl te vinden. Dit mis ik ook in winkels. In Nederland heb je weinig winkels die puur een eigen identiteit hebben en zich niets van trends aantrekken. Je ziet het wel steeds vaker, maar het is nog steeds beperkt. Wij willen met deze mannen kleding- en lifestylebeurs de stoerdere en authentiekere kleding introduceren met merken als Fjällräven en Filson.”

Wat zijn de plannen voor 2015?
"Als het in februari dit jaar een groot succes wordt en mensen enthousiast zijn, gaan we de modebeurs absoluut herhalen. Het zou best kunnen dat het dan drukker wordt, omdat men The Low Show dan wat beter kent. Voor merken is het dan ook minder riskant om er geld in te investeren. Op het moment zijn er geen plannen om de mannen kleding- en lifestylebeurs naar andere Europese steden uit te breiden. Ik zie The Low Show nu als een mannenbeurs voor de Benelux. Maar zeg nooit nooit. Laten we ons op dit moment concentreren op de Benelux.”

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN