• Home
  • Nieuws
  • Beurzen
  • Top 5 kindermode trends op Kleine Fabriek

Top 5 kindermode trends op Kleine Fabriek

Door May-Anne Oltmans

18 jan. 2016

Beurzen

Ruim 200 kindermodemerken komen twee keer per jaar op Kleine Fabriek samen om hun nieuwe collecties te tonen aan het publiek. Van bekende merken als Oilily en Circle of Trust tot merken die nog geen grote bekendheid genieten: bij het kleine zusje van de Modefabriek komt het allemaal aan bod. Het evenement ging van start op 17 januari, en ook op 18 januari staat de Amsterdamse RAI in het teken van de nieuwste kindermode. FashionUnited nam een kijkje op de eerste dag van de beurs en verzamelde de vijf meest opvallende trends.

1. Mode met een dierlijk tintje

Top 5 kindermode trends op Kleine Fabriek

Als ouders de garderobe van hun kroost dit najaar met maar één item willen aanvullen, zouden zij volgens Claesen’s ontwerpster Shirley van Boven het beste kunnen kiezen voor een item dat is geïnspireerd op het dierenrijk. Van (nep)bontkraagjes met cheetah vlekken bij Claesen’s tot ruimvallende truien die zijn voorzien van foto’s van leeuwen of paarden: de dierentrend komt in vele vormen. De ontwerpster merkt dat kleding met dierenfoto’s- of prints vooral de laatste jaren steeds meer aan populariteit hebben gewonnen onder zowel jongens als meisjes. Over de reden die dit verklaart, kan Van Boven kort zijn: “Ik denk dat het komt omdat mensen zich steeds meer zijn gaan bezighouden met de natuur, en dat ze de natuur daarom ook dichter bij zich willen halen.” Een andere reden die een rol kan spelen in de populariteit van het dierenrijk in de kindermode, is dat het volgens Björn Hamburg, verkoopmedewerker bij De Kunstboer, een thema is dat herkenning oproept. “Voor kinderen geldt dat ze kleding willen die herkenbaar is. Door verwijzingen te maken naar dieren waar zij vaak ook speelgoed van hebben, wordt dat bereikt. En daarnaast zijn dieren knuffelbaar en lief, en dat scoort altijd beter dan zakelijk.” De dierentrend was verder aanwezig op de truien met foto’s van dieren bij Wild, de shirts met tekeningen van vossen bij Oepsie en de beprinte jasvoeringen van Le Big.

2. Athleisure wear

Top 5 kindermode trends op Kleine Fabriek

Een andere trend die dit najaar waarschijnlijk vele kinderharten zal gaan veroveren, is de hang naar athleisure wear: comfortabele kleding die is geïnspireerd op sportmode. Zo hing bij Geisha een ruime selectie aan sportieve stretchbroeken, polo’s die niet zouden misstaan op het tennisveld bij Fred Mello en joggingpakken bij Angel & Maclean. “Kinderen bewegen veel en zijn actief: daarom houden ze zo van kleding die lekker zit,” verklaart Monique Scheepers, één van de oprichtsters van Blue Pepper. Bij de stand waar Scheepers samen met haar zus Birgit staat, zijn vooral joggingbroeken te vinden. Volgens Scheepers is het een item dat vooral geliefd is dankzij zijn veelzijdigheid. “Je kunt een joggingbroek dragen als je wilt relaxen, maar ook tijdens het bewegen of juist om te laten zien dat je modebewust bent,” stelt ze. Ook Ethel Nieuwenstein, manager bij Geisha, ziet deze verschuiving naar comfortabele mode: “Vroeger kon je echt niet in een joggingbroek en op sneakers naar school, maar tegenwoordig zie je dat dit toch steeds vaker gebeurt onder volwassenen. Kindermode haakt daarop in.”

3. Grafische prints

Top 5 kindermode trends op Kleine Fabriek

Tussen alle joggingbroeken en dierenprints nam ook de grafische print een prominente plaats in bij verschillende merken die op Kleine Fabriek aanwezig waren. Vooral shirts, vesten en truien waren vaak voorzien van prints in frisse kleuren als rood, blauw, oranje en geel. Enkele merken waar de trend kon worden gezien, waren George, Gina & Lucy, Happy Horse, Funky Flavours en Oepsie. Waarom de grafische print dit najaar niet in de kinderkast mag ontbreken? “Iedereen kan zich wel vinden in een grafische print, en het staat bij elk meisje en elke jongen,” vindt Funky Flavours verkoopmedewerkster Lotje van Houtven. “Daarnaast prikkelt het de fantasie omdat het niet altijd iets specifieks voorstelt, waardoor het stoer kan zijn maar ook lieflijk.” Ook bij het Belgische baby-, peuter- en kleutermerk Oepsie is het grootste deel van de collectie voorzien van prints. Volgens eigenaresse Valerie van der Meulen is het een welkome afwisseling van het kleurloze beeld van de afgelopen jaren. “In de afgelopen jaren waren karamel- en chocoladekleuren heel erg in trek, maar nu is de kindermode in zijn geheel weer veel kleurrijker. Het mag allemaal weer vlot en speels zijn. Eerst zag je dat vooral in de interieurtrends, en nu heeft zich dat voortgezet naar kindermode,” aldus Van der Meulen.

4. Gouden tijden

Top 5 kindermode trends op Kleine Fabriek

De athleisure-trend is weliswaar duidelijk aanwezig op Kleine Fabriek, maar voor meisjes die een voorkeur hebben voor glamoureuze mode is er goed nieuws: het zijn gouden tijden in modeland. Bij Rollie was de kleur onder andere te zien bij de glitterende veterschoentjes, terwijl Boboli gouden pailletten had verwerkt in een vestje en t-shirts had bedrukt met gouden details. Bij Le Big werd juist gekozen voor glimmende gouden jassen, terwijl Volgens Birgit Kroon, verantwoordelijke voor de distributie van Rollie in Nederland, is goud simpelweg de kleur bij uitstek die “mensen blij maakt”. Boboli’s export manager Idoia Kemmer is het met haar eens, maar denkt dat er nog een reden is die deze trend verklaart. “Goud is vooral in landen als Rusland en Saoedi-Arabië erg in trek, en dat zijn landen die op dit moment echt in opkomst zijn,” stelt Kemmer. “Daarnaast is luxe bezig aan een comeback. De crisis is nu echt voorbij, en consumenten willen laten zien dat ze weer geld hebben. Door hun dochters mooi aan te kleden, geven ze het signaal af dat het goed gaat.”

5. Gender fluid

Top 5 kindermode trends op Kleine Fabriek

Traditioneel gezien wordt roze vaak in verband gebracht met meisjes, en geldt dat jongens zich kleden in donkere kleuren als blauw en zwart. Er lijkt echter een verschuiving gaande te zijn, waardoor zowel kleuren als prints voor jongens en meisjes steeds vaker met elkaar overlappen. Bij Claesen’s werd in de nieuwe jongenscollectie voor het eerst sinds de oprichting van het merk in 1993 een panterprint gebruikt: een motief dat voorheen uitsluitend was gereserveerd voor de meisjesafdeling. Daarnaast kozen ook merken als Blue Fish en Blue Rebel ervoor om bepaalde items uit de jongenscollectie te introduceren voor meisjes en vice versa. “Misschien komt het doordat transgender in de mode is?”, vraagt ontwerpster Van Boven zich hardop af. “Veel modemerken kiezen er tegenwoordig voor de kleding te laten showen door transgenders, zoals bijvoorbeeld het geval was bij Acne. Daar komt de unisekstrend volgens mij vandaan. En nu David Bowie is overleden zal die trend al helemaal doorzetten.”

Blue Fish oprichtster Wilma van der Veen vult aan: “De rollen man en vrouw beginnen heel erg gelijk te worden: vader en moeder gaan steeds meer dezelfde taken vervullen.” Daarnaast denkt Van der Veen dat de opkomst van uniseks-mode ook te maken heeft met de drang van de consument om zich niet altijd iets aan te trekken van de mening van anderen. “Mensen gaan kopen op gevoel en denken: wat wil ik nu zelf graag dragen?”.

Foto’s: Kleine Fabriek Facebook, FashionUnited, Fred Mello en Angel & Maclean