Wear It Festival Berlijn: Cyborgs, nerds en de toekomst van mode
bezig met laden...
Slechts enkele jaren geleden, toen het idee van zogenaamde ‘wearables’ opkwam, werd voorspeld dat deze snel hun weg naar het dagelijks leven zouden vinden. Maar sindsdien is er behalve smartwatches niet veel veranderd. Bij het Wear It Festival in de Kulturbrauerei in Berlijn kwamen cyborgs, nerds en do-gooders die dit willen veranderen vorige week bij elkaar. Wat ze daar presenteerden was niets meer dan de toekomst van technologie, gemaakt om te integreren in het dagelijks leven.
Het twee dagen durende festival bracht diverse spelers op het gebied van wearable technologie uit Berlijn bijeen om de meest brandende vragen uit de industrie te beantwoorden, zoals ‘Wat zullen nerds morgen dragen?’ (de titel van de lezing door Paul Lukowicz van het Duitse onderzoekscentrum voor kunstmatige intelligentie (DFKI)) of ‘Hoe internationaliseer je je wearable start-up?’ (een gesprek tussen Julia Kruger van Berlin Partner en Ana Arinio van de New York City Economic Development Corporation) en tot slot: ‘Hoe vind ik een investeerder voor mijn idee?’(een evenement gesponsord door Creative City Berlin).
Maar hoe maak je wearables die mensen echt willen? “Je moet nadenken over waarom mensen kleding kopen en dat versterken,” zegt Ben Cooper van IOclothes, een gemeenschap die textiel en technologie wil samenbrengen. Als mensen zelfvervulling zoeken in kleding, moeten wearables de mogelijkheden van normale kleding overtreffen. Als het in de eerste plaats gaat om bescherming, dan moet het beschermende effect van kleding worden verbeterd, adviseert de branchekenner.
Een ontwikkeling die snel financiële middelen heeft gevonden en klaar is voor de markt, is PowerWatch door Matrix Industries. In haar presentatie ‘Je een batterij- en ladervrije toekomst inbeelden’ introduceerde Nicole Cifani, vice president bedrijfsontwikkeling bij start-up Matrix Industries, een apparaat dat nooit hoeft te worden opgeladen. Het maakt gebruik van een afvalproduct dat overal ter wereld voorkomt: warmte. In dit geval genereert het horloge energie uit het temperatuurverschil tussen pols en buitenluchttemperatuur, maar het zou ook denkbaar zijn om verspilde energie van elektriciteitscentrales, koelkasten of airconditioningsystemen te gebruiken om andere apparaten te bedienen.
Babymoon redt levens. Het idee van bedenker Geta Rasiuc is even simpel als geniaal. Met behulp van sensoren worden de vitale functies van een baby verzameld in een nieuwe draagdoek, vervolgens geëvalueerd en via een app naar de ouders verstuurd, zodat ze onmiddellijk weten of er iets mis is met de baby. Artsen profiteren ook van de verzamelde data, omdat ze een nauwkeurigere diagnose kunnen stellen. De doek is speciaal voor te vroeg geboren baby’s. Dankzij deze nieuwe technologie kunnen zij twee weken eerder uit het ziekenhuis worden ontslagen.
Het Zwitserse kledingbedrijf Strellson, dat deel uitmaakt van de Holy Fashion Group en is gevestigd in Kreuzlingen, heeft een verwarmde jas ontworpen. Dankzij een ingenaaid verwarmingssysteem van koolstof in de vorm van een kruis, kan de parka zo’n tweeënhalf tot vijf uur lang op een temperatuur van 37 tot 40 graden worden verwarmd. De jas is wasbaar, verkrijgbaar in rood en olijfgroen en zou vanaf september 2018 in de winkels moeten liggen.
Er wordt ook veel gedaan rondom de samensmelting van mens en machine. De Spaanse avant-garde kunstenaar en cyborg-activist Moon Ribas introduceerde haar idee ‘Earthbeat’, dat bewegingen van de aarde met behulp van sensoren in haar voeten registreert en dit omzet in dans. Ze creëert ook extra menselijke zintuigen in haar laboratorium in Barcelona, waar ze met gelijkgestemden werkt om mensen het naderende weer te laten voelen, ultraviolet licht te laten zien en uiteindelijk onsterfelijk wil laten worden. Het is inderdaad een dappere nieuwe wereld.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited DE. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.
Beeld: Strellson, Babymoon, Matrix Industries