• Home
  • Nieuws
  • Business
  • 11,7 miljoen euro verlies voor Billabong in H1

11,7 miljoen euro verlies voor Billabong in H1

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Het Australische Billabong International Limited heeft in H1 van het financiële jaar 2018, de periode die eindigde op 31 december 2017, een omzet van van 474,5 miljoen Australische dollar (301,8 miljoen euro) geboekt. Een jaar eerder bedroeg de omzet nog 489,5 miljoen Australische dollar (311,4 miljoen euro), wat neerkomt op een negatief verschil van 3 procent. Bovendien werd een nettoverlies gerapporteerd van 18,4 miljoen Australische dollar (11,7 miljoen euro). Evenals de omzet en de winst, daalde ook het EBITDA van het surfmerk. In H1 kwam dit neer op 19,3 miljoen Australische dollar (12,3 mijloen euro), wat 19,1 procent minder is dan in het vorige jaar. Billabong heeft de cijfers bekendgemaakt in een persbericht.

Wanneer de resultaten worden bekeken per regio, blijkt dat Billabong enkel in de regio Amerika een omzetgroei heeft doorgemaakt. De omzet in dit gebied kwam neer op 194,2 miljoen Australische dollar (123,5 miljoen euro), wat 1,1 procent meer is dan in H1 van het voorgaande boekjaar. Met name online deed Billabong goede zaken in Amerika, getuige het feit dat de omzet uit e-commerce met 19,5 omhoogging in het afgelopen halfjaar. In Europa bleef de omzet 3,7 procent achter ten opzichte van vorig jaar (81,7 miljoen Australische dollar, 52 miljoen euro). Ook in Europa presteerde de online tak van het bedrijf goed, getuige de groei van 15,1 procent. De grootste tegenslag voor Billabong kwam echter uit de regio Azië-Pacific, waar de omzet met 6,6 procent daalde en bleef steken op een bedrag van 198,6 miljoen Australische dollar (126,3 miljoen euro). Ook in deze regio heeft het echter niet gelegen aan de online verkoop. In Azië-Pacific maakte de omzet uit e-commerce een groei van maar liefst 28,7 procent door. In thuisland Australië bedroeg de groei zelfs 40,2 procent. Naar eigen zeggen kan de algemene daling in Azië-Pacific worden verklaard door het ongunstige handelsklimaat dat deze zone kenmerkt. De teruggelopen omzet in Europa wijt het bedrijf aan de veranderde timing van de orders in de wholesale.

Gebaseerd op deze resultaten, denkt Billabong dat het de verwachtingen voor boekjaar 2018 die in januari van dit jaar werden gecommuniceerd niet hoeft bij te stellen. Voorspeld wordt dat het EBITDA dit jaar zal uitkomen op een bedrag tussen de 51,1 miljoen en 54 miljoen Australische dollar (32,5 miljoen en 34,4 miljoen euro), wat betekent dat het in ieder geval hoger ligt dan vorig jaar. Verder verwacht het dat de regio Amerika ook in H2 een belangrijk aandeel zal hebben in de totale omzet.

Beeld: Billabong Facebook

Billabong