179 miljoen euro omzet voor VanHaren
bezig met laden...
Schoenenketen VanHaren heeft een omzet van 179 miljoen euro gerapporteerd, wat neerkomt op een stijging van 11,67 procent. Volgens de keten zijn ‘de records wederom gebroken’. In een jaar tijd verkocht VanHaren zeker 6,8 miljoen paar schoenen.
De omzetgroei van 11,67 procent is een groot contrast in vergelijking met de 2 procent omzetgroei in de schoenenmarkt, volgens de INretail/GfK Fashionscan. "2016 was weer een fantastisch jaar voor vanHaren. We blijven van buiten naar binnen kijken om te weten waar onze klanten behoefte aan hebben en hoe wij als retailer onderscheidend kunnen blijven. Wij zijn blij om de waardering van onze klanten terug te zien in deze mooie resultaten,” zegt directeur Krein Bons in een statement.
Eind 2016 beschikte VanHaren over 142 winkels en waren er 1407 medewerkers in dienst.
VanHaren maakt stap naar België
In het nieuwe jaar gaat VanHaren winkels openen in België. De keten start met 3 Belgische filialen en een webshop. De eerste vestigingen komen in ieder geval in Aalst en Tielt-Winge. Als het aan VanHaren ligt komen er in de komende jaren 50 tot 70 schoenenwinkels in het land.
"België is met ruim 11 miljoen inwoners een belangrijke markt welke wij graag bedienen. Hierdoor kunnen wij nog meer consumenten de mogelijkheid bieden om mooie schoenen te kopen met een uitstekende kwaliteit-/prijsverhouding," zegt Robert Vos, directeur van VanHaren België.
Naast de eerste winkels in België investeert VanHaren ook in bestaande Nederlandse vestigingen. In 2017 zullen 8 winkels verbouwd worden, waarbij er ook meer winkeloppervlakte bijkomt. Begin april opent de schoenenketen de nieuwe flagshipstore aan de Nieuwendijk, die met een oppervlakte van 528 vierkante meter ruimte heeft voor 16.400 paar schoenen.
Daarnaast openen er 2 nieuwe vestigingen in Rosmalen en Den Bosch. "Dankzij de Retailagenda werken huurders, verhuurders en overheden nog beter samen en werken wij met elkaar om ervoor te zorgen dat de winkelgebieden weer aantrekkelijker worden voor de consument en het aantal bezoekers in de winkelstraten weer toenemen. Wij blijven dan ook volop investeren in onze winkels en in uiteraard ons serviceniveau, want hierin maken wij echt het verschil,” zegt Krein Bons. VanHaren investeert ook verder in de omnichannel services. "In 2016 zijn we gestart met een pilot in 25 winkels met assisted sales via handheld devices en self-service kiosks,” aldus de directeur.
VanHaren komt oorspronkelijk uit Waalwijk en is sinds de jaren ‘80 onderdeel van de Duitse Deichmann-groep, de grootste schoenendetailhandel in Duitsland en Europa. De Deichmann-groep is aanwezig in 23 Europese landen en de Verenigde Staten. In 2016 rapporteerde de groep een netto-omzet van 4,8 miljard euro, met een omzetgroei van 5,6 procent bij wisselkoerscorrecties. Wereldwijd werden er meer dan 174 miljoen paar schoenen verkocht. Aan het eind van 2016 had de groei 3.857 winkels en zo’n 38.252 medewerkers in dienst. 60 procent van de omzet was afkomstig uit het buitenland.
Beeld: VanHaren Facebook