2,3 procent omzetstijging voor PVH Corp in 2016
bezig met laden...
In 2016 rapporteerde PVH Corp een omzetstijging van 2,3 procent tot 8,2 miljard dollar (7,6 miljard euro) voor zijn hele portfolio. Dat was voornamelijk te danken aan de toenemende omzet van Calvin Klein en Tommy Hilfiger in Europa en China. De winst daalde met 4,1 procent naar 548,7 miljoen dollar (508,6 miljoen euro). Vorig jaar was dat nog 572,4 miljoen dollar (530,6 miljoen euro).
CEO en voorzitter Emanuel Chirico laat weten: “Onze resultaten van 2016 demonstreren een sterke uitvoering en onze voortdurende inzet om te investeren in onze merken en wereldwijd opererende platformen. Slagen in deze huidige business omgeving vraagt van ons om de verandering te omarmen en nieuwe initiatieven uit te voeren om ervoor te zorgen dat ons business model gepositioneerd is voor succes in de toekomst. (...) wij geloven dat onze merken, geleid door Calvin Klein en Tommy Hilfiger, blijven resoneren met consumenten en ons goed positioneren in de markt ten opzichte van onze concurrenten.”
FY2016: omzet Calvin Klein stijgt, omzet Tommy Hilfiger daalt
Calvin Klein zag de omzet met 7,3 procent toenemen tot 3,1 miljard dollar. Het merk had het overigens zwaar in de retail op de Amerikaanse markt, waardoor de omzet met 4 procent daalde bij een gelijkblijvend aantal winkels.
Een soortgelijke situatie was er bij Tommy Hilfiger, die een omzet van 3,5 miljard dollar noteerde. Dat is een daling van 4,2 procent, bij een gelijkblijvend aantal winkels daalde de omzet zelfs met 9 procent. Volgens PVH waren de teleurstellende resultaten op de Amerikaanse markt te wijzen aan ‘dalende traffic en consumentenuitgaven’. Ook speelde het stopzetten van de groothandel van womenswear in de Verenigde Staten en Canada mee, die werd overgenomen door de G-III Apparel Group.
De Heritage Brands daalde met 9,9 procent naar 1,2 miljard dollar, als gevolg van de rationalisering van de business. Bij een gelijkblijvend aantal winkels daalde de omzet met 7 procent.
CEO PVH Corp kiest voor voorzichtige aanpak 2017
In het vierde kwartaal bleef de totaalomzet van PVH Corp gelijk en kwam uit op 2,1 miljard dollar. De omzet van Calvin Klein daalde met 1 procent naar 795 miljoen dollar. Bij wisselkoerscorrecties bleef de omzet gelijk ten opzichte van het vierde kwartaal vorig jaar. De internationale omzet kwam uit op 385 miljoen dollar, ofwel een stijging van 11 procent en 14 procent bij wisselkoerscorrecties. Bij een gelijkblijvend aantal winkels steeg de omzet met 6 procent dankzij sterke resultaten in Europa en China. In de Verenigde Staten daalde de omzet met 11 procent naar 409 miljoen dollar. Er was een 2 procent omzetdaling bij een gelijkblijvend aantal winkels.
Tommy Hilfiger rapporteerde in de laatste 3 maanden van het jaar een omzetstijging van 3 procent tot 932 miljoen dollar. Met wisselkoerscorrecties steeg de omzet met 5 procent. De internationale omzet steeg met 10 procent en 14 procent bij wisselkoerscorrecties en kwam uit op 513 miljoen dollar. Vooral de goede resultaten in Europa droegen daaraan bij, evenals de afronding van de overname van Tommy Hilfiger China van TH Asia. Bij een vergelijkbaar aantal winkels steeg de internationale omzet met 7 procent. Tommy Hilfiger rapporteerde een omzet van 419 miljoen dollar, wat neerkomt op een daling van 4 procent en 7 procent bij een gelijkblijvend aantal winkels. Ook hierbij speelde het overdragen geven van de groothandel van de womenswear aan de G-III Apparel Group een rol.
Heritage Brands zag de omzet met 5 procent dalen naar 381 miljoen dollar. Dat was het gevolg van het stoppen met verschillende gelicenseerde productlijnen. De omzet bleef gelijk bij een vergelijkbaar aantal winkels.
“We zijn erg blij met de resultaten van het vierde kwartaal, die zowel de omzet- als winstverwachtingen overschreden, ondanks de volatiele macro-economische omgeving en de sterk promotionele retailmarkt in de Verenigde Staten,” reageert Chirico. De CEO liet tevens weten te gaan voor een ‘voorzichtige aanpak’ gezien de omstandigheden in de markt. Hij wees op de recente aankoop van PVH, True & Co, die hij ziet als bewijs van innovatie van PVH Corp.
PVH Corp boekt 76 miljoen dollar winst in 2016
Het EBIT bedroeg 789 miljoen dollar, in vergelijking met 761 miljoen dollar vorig jaar. De winst per aandeel bedroeg 6,79 dollar op een GAAP-basis voor 2016 in vergelijking met 6,89 dollar in het voorgaande jaar.
PVH laat weten dat de negatieve impact voelbaar zal zijn op de omzet in 2017, mede door de deconsolidatie in Mexico en verkoop van de groothandel van womenswear aan G-III Apparel Group. Het bedrijf verwacht dat de winst per aandeel dalen tot tussen de 6,20 dollar en 6,30 dollar, vergeleken met 6,79 dollar in 2016, gezien de impact van de wisselkoersen van een sterkere Amerikaanse dollar. De omzet zal naar verwachting nog eens 2 procent stijgen in het eerste kwartaal, die in het hele fiscaal jaar 2017 zal doorzetten. Voor het hele jaar voorziet het modebedrijf een omzetstijging van 5 tot 7 procent voor Calvin Klein. Er wordt een omzetstijging van 1 procent verwacht bij Tommy Hilfiger (of 4 procent bij wisselkoerscorrecties).
Naast de jaarcijfers maakte PVH Corp ook bekend dat Amy McPherson is toegetreden tot de Raad van bestuur. Ze zal vanaf 25 april werkzaam zijn, de dag waarom nieuwe meetings staan gepland. Inmiddels zijn er twaalf directeuren toegetreden tot de Raad. McPherson was al president en managing director voor de Europese tak van Marriott International Inc sinds 1999. In de 30 jaar dat ze bij Marriott werkte heeft ze verschillende functies bekleed.
SummaryBeeld: PVH Corp