23,2 procent omzetgroei voor Björn Borg in Q2 van 2016
bezig met laden...
In het tweede kwartaal van financieel jaar 2016 heeft de Björn Borg Group een omzet van 122,2 miljoen Zweedse kronen (12,9 miljoen euro) behaald: een groei van 23,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wanneer koersschommelingen buiten beschouwing worden gelaten, gaat het om een groei van 24,8 procent. Het bedrijfsresultaat in de periode die liep van 1 april tot en met 30 juni kwam neer op 0,3 miljoen Zweedse kronen (31.580 euro): een absolute opleving ten opzichte van het resultaat een jaar eerder. Toen moest het sportmodemerk nog een verlies van 1,7 miljoen Zweedse kronen (0,2 miljoen euro) incasseren.
Björn Borg Group rapporteert omzet van 29,5 miljoen euro in H1 van 2016
Kijkend naar het hele eerste halfjaar, rapporteerde het Zweedse bedrijf een omzetstijging van 21,7 procent. De omzet steeg tot een bedrag van 280,2 miljoen Zweedse kronen (29,5 miljoen euro). Het bedrijfsresultaat in het eerste halfjaar steeg van 11,2 miljoen Zweedse kronen (1,2 miljoen euro) in 2015 tot een bedrag van 14,3 miljoen Zweedse kronen (1,5 miljoen euro) dit jaar.
”Tijdens het afgelopen kwartaal hebben we onze positie zoals gepland versterkt op het gebied van sport en sportmode, met name in de markt voor mannen,” luidt het commentaar van CEO Henrik Bunge. “In één van onze consumentenenquêtes gaf 25 procent van de deelnemers aan dat zij sportkleding van ons zouden aanschaffen, en zowel in Nederland als in Noorwegen kwamen we op de vierde plaats onder de mannen. Tegelijkertijd zijn we erin geslaagd onze sterke positie te behouden in de markt van mannenondergoed, waar we de nummer één blijven in alle landen die onze prioriteit hebben.”
CEO Bunge stelde het al, en ook de cijfers bevestigen dat Björn Borg zijn succes voor een groot deel te danken heeft aan de verkoop van ondergoed. In totaal leverde deze productcategorie het bedrijf 61 procent van de totale omzet op. In 2015 was deze categorie iets minder belangrijk voor de totale omzet: toen was de verkoop van ondergoed verantwoordelijk voor 57 procent van alle omzet. Ook de schoenenverkoop deed het dit jaar beter dan vorig jaar, en hetzelfde gold voor de categorie gelicenseerde producten.
Retail en wholesale doen goede zaken in eerste zes maanden 2016
Het merk Björn Borg wordt in totaal in 30 landen verkocht, maar het grootste deel van de omzet is afkomstig uit een zestal Europese landen, de zogenaamde ‘grote markten’. Met uitzondering van Noorwegen, steeg de omzet van het bedrijf in alle grote markten: Zweden, Nederland, Engeland, Finland en België. In de ‘kleinere markten’, waaronder Groot-Brittannië, Spanje en Portugal, daalde de omzet.
De eigen winkels van de Björn Borg Group deden goede zaken in het eerste halfjaar van het huidige boekjaar. De 21 eigen winkels van het bedrijf rapporteerden een omzetstijging van 32 procent. Hiermee kwam de omzet uit op een bedrag van 59,4 miljoen Zweedse kronen (6,3 miljoen euro). Ook de groothandel deed het goed. De omzet uit dit segment kwam neer op 138,7 miljoen Zweedse kronen (14,6 miljoen euro): maar liefst 44 procent hoger dan in de eerste zes maanden van 2015. De sterke groei is hoofdzakelijk te danken aan de groeiende verkoop in Zweden. Daarnaast heeft het bedrijf de distributie van ondergoed in de afgelopen periode uitgebreid.
Wat betreft de toekomst, verwacht de Björn Borg Group in 2019 een omzet van 1 miljard Zweedse kronen (0,1 miljard euro) te behalen. Volgens de CEO is het bedrijf goed op weg dit doel tot realiteit te maken: “We hebben een kwartaal afgesloten waarin we onszelf opnieuw hebben overtroffen, waarmee we één kwartaal dichter bij het bereiken van ons doel zijn.”
Beeld: Björn Borg Facebook