• Home
  • Nieuws
  • Business
  • 25 jaar: De nuchtere aanpak van Summum maakt het zo’n succesvol merk

25 jaar: De nuchtere aanpak van Summum maakt het zo’n succesvol merk

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business |INTERVIEW

Summum's Celebrate in Style campagne. Credits: Summum

Nederlands modemerk Summum bestaat dit jaar 25 jaar en dat laat het normaal zo nuchtere merk niet zomaar voorbij gaan. De lancering van de jubileumcollectie ‘Celebrate in Style’ markeert de mijlpaal en moet haar klanten helpen belangrijke momenten te vieren.

Wie met oprichters Jorien en Jos Wijker spreekt zal al snel tot de conclusie komen dat er twee nuchtere mensen aan het roer staan bij Summum. “We hebben het rustig aangepakt, maar dat is namelijk heel simpel, want als je start heb je geen geld en kun je geen grote dingen aanpakken,” zo lacht Jos. Het bedrijf groeit al jaren gestaag, maar niet te snel ‘want dan kom je dingen tegen die je niet meer kunt rondbreien’, de pasvorm en kwaliteit van de kleding staan hoog in het vaandel én ze zijn allebei niet zo van het pronken. Toch is 25 jaar Summum genoeg reden om het merk te vieren, want tegenwoordig redden niet veel merken het bijzondere jubileum. Wat maakt het merk nou zo succesvol en hoe kijken Jos en Jorien naar de toekomst?

Summum is een combinatie van klassieke items met meerdere uitgesproken items in de mix. De krenten in de pap, zo noemt het ondernemersstel ze. Het merk begon ooit met de meer klassieke items voor de wholesale, maar wist op een later moment via de eigen winkels toch meer uitgesproken stukken te introduceren. “Doordat we onze eigen winkels openden, konden we deze speciale items in grotere aantallen laten produceren, en omdat ze goed verkochten bij ons in de winkel, konden we laten zien aan de detaillisten dat er wel zeker vraag naar is.”

Jos omschrijft Summum als ‘fashion minded’. Het betekent dat er zeker trends zijn die mee worden genomen in de collectie van Summum, maar dat het merk altijd een eigen spin geeft én de coup aanpast op de doelgroep. “We waaien niet met alle winden mee, maar we vertalen het zo dat het voor de Nederlandse vrouw goed is.” “Dat mis je nog weleens bij andere labels of ketens,” vult Jorien aan. “Dat maakt ook een onderscheid.”

Naast de mix van stijlen ligt er een extra focus op de pasvorm bij Summum. “De pasvorm is voor ons heel belangrijk, we hebben ook een eigen patroonafdeling. Hierdoor kunnen we focussen op de fit, comfort, het controleren van de stoffen en hoe deze vallen. Het traject voordat je überhaupt een kledingstuk hebt, is heel belangrijk,” zo vertelt Jorien. Vanwege deze focus, is het ‘toegankelijk winkelen’ bij Summum, zo vertelt ze. “Als ik in Milaan loop zie ik de meest prachtige dingen, maar als ik met mijn maat 40 een item wil passen, dan moeten de verkopers voor mij naar de kelder om het item te halen. En als ik er een blouse bij wil, dan moeten ze weer. Dat is niet zo vrouwvriendelijk. Uiteindelijk denk je: ‘Laat maar zitten’.” De diversiteit in maten én de goede fit maakt het dat Summum zo verwelkomend is voor vrouwen. “En in onze broeken kun je bukken,” lacht Jorien.

Tekst loopt verder onder de afbeelding.

Summum-oprichters Jorien en Jos Wijker. Credits: Summum

Summum blaast 25 kaarsjes uit: In gesprek met oprichters Jos en Jorien Wijker

Mede dankzij deze aanpak heeft Summum inmiddels 11 winkels op zijn naam staan en wordt het merk verkocht in 18 landen wereldwijd. De balans tussen eigen retail en wholesale blijft belangrijk. “We vergeten de detaillisten die ons groot gemaakt hebben niet,” zo vertelt Jos. Gelukkig bijten de eigen winkels en de wholesalepunten elkaar niet. “We openen eigen winkels in gebieden waar we niet zo sterk vertegenwoordigd zijn. Dat zijn vaak de steden. We hebben ondervonden dat dit juist de merkbekendheid ondersteunt en daar profiteert onze detaillist ook weer van.” Jos geeft aan dat samenwerking met de detaillist heel belangrijk is. “Wij zorgen voor de attentiewaarde. We sturen ook van alles op naar onze partners - filmpjes, foto’s, magazines die ze kunnen gebruiken. Dat ondersteunt hen ook weer en samen werken we aan een stuk bekendheid.”

De afgelopen jaren heeft Summum, ondanks de coronapandemie mooie stappen voorwaarts gemaakt als het gaat om omzet. “We hebben elk jaar tussen de 20 en 30 procent meer omzet gedraaid,” zo vertelt Jos. De omzet begint nu te stabiliseren, wat in een tijd waarin de mode-industrie onder druk staat door hoge kosten, lager consumentenvertrouwen én het terugbetalen van de coronasteun. “Er is van alles aan de hand. Dat de markt nu stabiliseert is daar een logisch gevolg van. Ik zie bij ons geen verslechtering van de markt, maar die enorme sprongen vooruit, dat blijft nu enigszins achterwege,” aldus de ondernemer.

In een markt zoals dit, is het belangrijk om flexibel te blijven. Iets dat Jos en Jorien al jaren doen. “We leven niet bij de dag, maar we maken planningen voor één tot twee jaar. We zijn mensen die hun hart en onderbuikgevoel volgen. De harmonie binnen een bedrijf is namelijk net zo belangrijk, hoe je met elkaar omgaat, hoe je vooruit wil. Voor ons hoeft het dus allemaal niet zo hoogdravend te zijn.” De twee geven ook toe, ondanks dat ze als ondernemerstel samenwerken, een goede balans gevonden te hebben de afgelopen 25 jaar. “Die helpt dat we het leuk vinden en ook blijven vinden. Ik heb nog steeds elke dag zin om naar mijn werk te gaan,” aldus Jorien.

“We gaan gewoon gestaag verder met ons label, dat past ons ook het beste. Maar het mag wel duidelijk zijn dat wij niet straks als we 80 zijn, nog steeds als twee beheerders van het merk aanwezig moeten zijn.” Het voelt soms als een uit de hand gelopen hobby, aldus de ondernemers, hoewel het bedrijf inmiddels al 140 man aan personeel heeft. Summum blijft in ieder geval verder bouwen, maar eerst toch nog even die 25 jaar vieren.

Promotion
Werken bij Summum? Klik hier voor alle openstaande vacatures!
SUMMUM