(advertentie)
(advertentie)
43 miljoen meer omzet voor OVS

Het moederbedrijf van Charles Vögele, OVS, zag de omzet in het afgelopen jaar met 43,1 miljoen euro stijgen. De omzet steeg met 3,3 procent naar 1,3 miljard euro. Het EBITDA steeg met 3,9 procent naar 186,7 miljoen euro en is daarmee goed voor 13,7 procent van de omzet. De nettowinst steeg met 13,2 procent en kwam uit op 91,8 miljoen euro.

De stijgende omzet was te danken aan een sterke uitbreiding van het winkelnetwerk. Bij een gelijkblijvend aantal winkels daalde de omzet echter met 3,2 procent. “OVS, die als doel heeft om haar positie als marktleider te versterken, zal blijven zoeken naar mogelijkheden om de gefragmenteerde Italiaanse kledingmarkt verder te consolideren. In dit kader kijkt het management met vertrouwen vooruit naar het nieuwe jaar en is het overtuigd van zijn strategie en gelooft het in het bewezen vermogen om uit te voeren en te reageren op de constant veranderende en steeds meer concurrerende markt, dat zal leiden tot een duurzame en winstgevende groei voor onze aandeelhouders in 2017,” zegt CEO Stefano Beraldo weten in een statement.

OVS: groei dankzij overname Charles Vögele

In 2016 groeide het winkelnetwerk in thuisland Italië met 200 winkels, waarbij alle nieuwe winkels ook een positief resultaat hebben behaald. De groep heeft nu een aandeel van 7,4 procent van de Italiaanse markt in handen, tegenover een aandeel van 5 procent in december 2015. OVS heeft op organische wijze het internationale winkelnetwerk laten groeien, met een focus op kinderkledingwinkels en OVS-winkels. De nadruk lag vooral op de groei op bestaande markten zoals Spanje, de Balkan-landen en alle Oost-Europese landen.

E-commerce groeide sterk en is in lijn met de strategie, stelt OVS. Inmiddels is er ook een webwinkel geopend in Spanje, tevens zijn er samenwerkingen gestart met e-commerce platformen Zalando en LaModa. Via deze platformen worden de producten van OVS in 16 landen geleverd, inclusief Rusland. De omzet uit e-commerce is in het afgelopen jaar verdrievoudigd, dankzij een sterke toename in traffic en een succesvolle integratie van retail en e-commerce. Cijfers werden overigens niet bekend gemaakt.

Een belangrijke groeifactor was de aankoop van een minderheidsaandeel (35 procent, red.) in Sempione Retail, die 84,8 procent van Charles Vögele in handen heeft. “Dit project representeert een grote mogelijkheid voor het groeien en uitbreiden van onze merken op drie rijke markten: Zwitserland, Oostenrijk en Slovenië,” licht CEO Beraldo toe. De commerciële overeenkomst met Charles Vögele is inmiddels getekend en de integratie verloopt volgens plan. De Charles Vögele-winkels zullen zo snel mogelijk worden omgezet in OVS-vestigingen. Meer dan 300 winkels in Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije en Slovenië omgezet worden in OVS- en Upim-winkels. Tegen het einde van 2018 zal het project afgerond zijn.

43 miljoen meer omzet voor OVS

“Begin 2018 zullen we met de hernoeming van 120 winkels in Oostenrijk beginnen,” verklaarde Beraldo eerder tegenover de Italiaanse zakenkrant Sole 24 Ore. In Slovenië heeft OVS reeds 11 Charles Vögele-vestigingen omgevormd tot OVS-winkels en aankomende zomer wordt ook begonnen met het ombouwen van 150 winkels in Zwitserland. Met de overname hoopt OVS haar omzet met 400 miljoen euro te kunnen verhogen tot meer dan 2 miljard euro.

OVS nam Charles Vögele afgelopen november over. Dit deed het bedrijf samen met Retail Sempione, dat voor 35 procent eigenaar is van de modeketen, in samenwerking met twee andere partijen. OVS laat bij de publicatie van de jaarcijfers weten op 16 december 2019 een nieuwe call-option te kunnen uitvoeren, om ook de overige 44,5 procent aandelen van Sempione Retail in handen te krijgen.

Het nieuwe jaar is bemoedigend gestart, en vooralsnog liggen alle resultaten (omzet, EBITDA en financiële netto positie) voor op schema, stelt het Italiaanse bedrijf.

Samenvatting
Omzet 1,3 miljard euro
Nettowinst 91,8 miljoen euro

Beeld: Charles Vögele Nederland Facebook, OVS website