• Home
  • Nieuws
  • Business
  • 5 procent omzetgroei voor Christian Dior in 2016

5 procent omzetgroei voor Christian Dior in 2016

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

De Christian Dior Group heeft in het financiële jaar 2016 een omzet van 39,5 miljard euro geboekt, wat een stijging van 5 procent inhoudt. Ook de recurrente winst lag dit jaar hoger dan in 2015, en steeg met 6 procent tot een bedrag van 7,3 miljard euro. Netto kwam de winst van het modebedrijf uit op een bedrag van 4,6 miljard euro: 13 procent meer dan het voorgaande jaar.

Toenemende vraag in China en goedkope Britse pond bezorgen Dior groei in H2

Christian Dior Couture was dit boekjaar goed voor een omzet van 1,9 miljard euro. Ten opzichte van 2015 is dat een groei van 5 procent. De recurrente winst van dit bedrijfsonderdeel steeg tevens met 5 procent tot een bedrag van 252 miljoen euro. Ook de omzet uit retailactiviteiten van het Franse luxemerk maakte een groei van 5 procent door. In totaal telt Dior wereldwijd ruim 200 winkels, en de retailomzet is verantwoordelijk voor het grootste deel van de totaalomzet.

Ook LVMH, het luxeconcern waar de Christian Dior Group aandeelhouder van is, zag in het afgelopen jaar de omzet omhooggaan. Parfum, cosmetica, wijnen en likeuren lieten binnen het bedrijf de grootste groei zien.

Met name in de tweede helft van het boekjaar boekte Dior succes, net als veel andere merken uit de luxesector. In de eerste helft van het jaar ging de markt nog gebukt onder de dalende toeristencijfers in Europa en de teruggenomen vraag vanuit China, maar in H2 trok de vraag vanuit China aan en zorgde het zwakke Britse pond er daarnaast ook voor dat weer meer werd uitgegeven.

Vraag vanuit China zal naar verwachting stijgen in 2017

Vooruitblikkend op het nieuwe jaar, stelt de modegroep dat het “goed voorbereid is om de groeiende trend voort te zetten voor alle bedrijfsonderdelen”. Naar eigen zeggen zal het bedrijf zich blijven richten op het voeren van een strategie die draait om “sterke innovatie en een constant streven naar hoge kwaliteit in producten en de distributie daarvan.” Wel verwacht het bedrijf dat het fiscale jaar 2017 zal worden gekenmerkt door een uitdagend geopolitiek klimaat, wat op zijn beurt zal zorgen voor schommelende wisselkoersen. Experts stellen echter dat de gevolgen daarvan waarschijnlijk zullen worden gematigd door de stijgende vraag naar luxe artikelen vanuit China, Rusland en het Midden-Oosten.

Beeld: Christian Dior Facebook

Christian Dior Group
Dior
LVMH