9dcc stopt: Crypto-modemerk beëindigt activiteiten door economische tegenwind
bezig met laden...
Modelabel 9dcc, dat fysieke kleding combineert met NFT’s op de Ethereum-blockchain, stopt eind mei. Dat maakt oprichter Gmoney, een anonieme maker en samenwerker in de NFT-wereld, gisteren bekend via het platform X (voorheen Twitter).
Het merk verwierf sinds de start in 2022 bekendheid met ‘netwerkproducten’ (fysieke producten die gekoppeld zijn aan digitale tokens zoals NFT’s op een blockchain), samenwerkingen met onder andere Adidas en Mastercard, en een fanbase waarin namen als Bradley Cooper en Chance the Rapper voorkomen. De kledingstukken werden gekoppeld aan digitale tokens en vormden zo een brug tussen mode en technologie. Het crypto-native label bood een nieuwe kijk op mode voor een 'kritische, digitaal-eerste consument', aldus een persbericht over de oprichting destijds.
“We zijn de afgelopen jaren op reis geweest om de digitale en fysieke wereld samen te brengen,” schrijft Gmoney op X. “We deden baanbrekende drops, organiseerden bijzondere events en bouwden een community op het snijvlak van tech en mode.”
Toch bleken economische factoren onoverkomelijk. “Ondanks sterke merkherkenning en een betrokken community, konden we de macro-economische tegenwind binnen de Web3-consumentenmarkt en de wereldwijde vertraging in de luxeretail niet overwinnen,” aldus Gmoney.
FashionUnited heeft contact opgenomen met 9dcc voor meer informatie.