Waar de omzet in 2016 nog hard naar beneden ging en ook de winst een flinke klap kreeg, rapporteert Abercrombie & Fitch Co. nu positieve cijfers. Dit blijkt uit het jaarrapport over het afgelopen boekjaar van het bedrijf.

Het bedrijf behaalde in het financiële boekjaar een omzetgroei van 5 procent. In totaal behaalde de groep een omzet van 3,4 miljard (2,7 miljard euro). Ook het netto inkomen nam toe van 4 miljoen dollar naar 7,1 miljoen (5,7 miljoen). Het inkomen is echter nog lang niet op het niveau van bijvoorbeeld het financiële boekjaar 2013, de nettowinst lag toen op 66,1 miljoen dollar (53 miljoen euro). Het merk is al jaren aan het werken aan een beter imago van merken in het portfolio van de groep. Naast Abercrombie & Fitch heeft de groep ook het merk Hollister in het bezit.

“Over het algemeen was 2017 een jaar van significante vooruitgang,” aldus CEO van de groep, Fran Horrowitz, in het jaarrapport. “We hebben verschillende belangrijke mijlpalen bereikt, waaronder Hollister die de omzetgrens van 2 miljard dollar overschreed, Abercrombie die terugkeerde naar positieve omzetcijfers bij gelijk aantal winkels in het vierde kwartaal en record online verkoop.”

Het Hollister merk brengt nu de meeste omzet op voor de groep. Het afgelopen jaar zag het merk de omzet toenemen met 11 procent naar een bedrag van 2 miljard dollar (1,6 miljard euro). Abercrombie & Fitch zag echter over het gehele jaar de omzet nog afnemen met 2 procent naar 1,4 miljard dollar (1,1 miljard euro). In de Verenigde Staten zag de groep de omzet toenemen met 4 procent naar 2,2 miljard dollar (1,7 miljard euro) en het internationale segment nam toe met 7 procent naar een omzet van 1,2 miljard dollar (969 miljoen euro).

Het huidige boekjaar gaat de groep 21 winkels openen, waarvan 11 in de Verenigde Staten en 10 in Europa. Op dit moment heeft de groep drie Hollister-winkels in Nederland en twee in België. Met Abercrombie & Fitch is de groep in beide landen met een winkel vertegenwoordigd.