• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ABN Amro: ‘De schoenenbranche heeft het zwaar’

ABN Amro: ‘De schoenenbranche heeft het zwaar’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Een flink teruglopend aantal fysieke winkels, stagnerende verkopen, hoge concurrentie en versnippering. Deze factoren maken het dat de Nederlandse schoenenbranche “het zwaar heeft”, stelt ABN Amro in het vanochtend gepubliceerde Stand van de Retail-rapport.

Het aantal schoenenwinkels in Nederland is sinds 2012 met 29 procent teruggelopen, van 3.470 naar 2.450. De branche heeft daarnaast te maken met dalende verkoopcijfers, met een omzetdaling van 0,3 procent ten opzichte van juli en augustus 2018.

ABN Amro: Lagere verkoopprijzen als gevolg van versnipperde branche

Verder kaart het rapport problematiek rondom verkoopprijzen aan. De verkoopprijzen van schoenen lagen volgens ABN Amro vorig jaar op het laagste level sinds 2005. Volgens de bank slagen Nederlandse schoenenretailers er niet in om prijzen te verhogen vanwege hoge concurrentie. “Schoenenwinkels ondervinden concurrentie van branchevreemde partijen, zoals kledingwinkels. In deze versnipperde branche hebben meerdere kledingretailers een aandeel in de schoenenmarkt,” zo luidt het rapport. ABN Amro doelt hierbij op retailers als Zara, H&M en Primark, die schoenen verkopen voor lage prijzen.

In de schoenenbranche-Top 15 domineert Van Haren met een marktaandeel van 6,2 procent. De retailer wordt gevolgd door Adidas (5,4 procent), Scapino (4,3 procent) en Nike (3,7 procent).

Schoenenretailers hebben naast offline concurrentie ook te maken met concurrentie van webwinkels, zo stelt ABN Amro. Consumenten kopen hun schoenen steeds vaker online, waardoor het online aandeel van schoenenverkopen van 21 procent in 2016 is gestegen naar 26 procent in 2018.

Krachtenbundeling van schoenen- en kledingretailers

Als mogelijke oplossing voor de problematiek in de schoenensector noemt ABN Amro krachtenbundeling van schoenen- en kledingretailers. Op deze manier kunnen zaken kosten besparen en een groter aantal consumenten bereiken, aldus de bank. “Zo is Steenwijk Schoenen een samenwerking aangegaan met Rinsma Modeplein en vormt daarmee een one stop shop voor consumenten: bezoekers kunnen bij meerdere gespecialiseerde partijen terecht om een outfit bijeen te shoppen. De schoenenwinkel is dan als het ware een shop-in-shop binnen de kledingbranche,” luidt het rapport. Als voorbeeld noemt ABN Amro ook de zaken Hutspot en Verse Good Store, die “een community creëren door een bepaalde lifestyle te verkopen”.

De Nederlandse kledingsector had in het eerste halfjaar van 2019 te maken met een daling van 1,2 procent in verkoopvolumes. De totale omzet van de branche daalde in de periode met 0,7 procent, aldus het rapport.

Beeld: FashionUnited

ABN AMRO
Schoenen
schoenenbranche
stand van de retail