• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ABN Amro: ‘Kleding ruim 4 procent duurder geworden in Q1’

ABN Amro: ‘Kleding ruim 4 procent duurder geworden in Q1’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

De Nederlandse modesector kende een moeizame start van het jaar. Dat concludeert ABN Amro in het vanochtend gepubliceerde Stand van de Retail-rapport. Volgens de Nederlandse bank liepen de verkoopvolumes in de sector met 5,8 procent terug in het eerste kwartaal van 2019.

De schade aan de omzet van de modebranche bleef met een daling van 1 procent echter “beperkt”. Reden daarvoor waren de hogere prijzen, blijkt uit het rapport. Kleding werd in het eerste kwartaal ruim 4 procent duurder op jaarbasis.

De Nederlandse detailhandel als geheel startte het jaar met een groei van 2 procent, wat in lijn is met eerdere verwachtingen. Dat was onder andere te danken aan een stijging van het besteedbaar inkomen van Nederlandse huishoudens, en aan een omzetgroei van 16 procent van de online aankopen. Multichannel-bedrijven, die zowel online als offline kanalen combineren, realiseerden een omzetstijging van 23,6 procent. Bij webwinkels waarvan online het enige kanaal is, steeg de omzet met 11,4 procent. ABN Amro voegt hieraan toe: “Wij geloven vooral in een combinatie van beide kanalen, waarbij de fysieke winkel het primaire verkoopkanaal blijft.”

ABN Amro: Daling consumentenvertrouwen blijft aanhouden

De zojuist genoemde inflatie in de kledingbranche vond ook plaats in andere sectoren, zoals voedingsmiddelen en diensten, en leidde ertoe dat het consumentenvertrouwen ook in het eerste kwartaal verder daalde. Naast prijsstijgingen waren ook internationale factoren verantwoordelijk voor een lager vertrouwen. “Zo is het nog altijd onzekerheid troef rondom de Brexit-perikelen en is er een handelsconflict tussen de VS en China. Internationale economische cijfers zijn wisselvallig,” stelt de bank. Als gevolg namen de consumentenbestedingen in januari “slechts” met 0,9 procent toe.

Hoewel de retailsector blijft kampen met “sterke concurrentie”, bleef het aantal faillisementen in de branche gelijk ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarbij daalde de werkloosheid in februari naar 3,4 procent van de beroepsbevolking. Naar verwachting groeit de werkloosheid dit jaar nog naar 3,6 procent.

Beeld: FashionUnited

ABN AMRO
Kleding
Modebranche
stand van de retail