De internetverkopen van Nederlandse winkeliers hebben een record bereikt. Dat stelt ABN Amro in de recente sectorupdate ‘Logistiek in de knel door online decemberrecord’. De online retailomzet ligt in december 2017 naar schattig op ruim een miljard euro, wat neerkomt op een stijging van 63 procent ten opzichte van drie jaar geleden.

ABN Amro verwacht dat de online omzet van winkeliers deze maand ruim 30 procent hoger ligt dan het maandelijks gemiddelde van dit jaar. Deze piek zorgt er volgens de bank echter voor dat de logistiek het maximum van de capaciteit bereikt. “Bij honderdduizenden consumenten wordt elk jaar hun pakket te laat bezorgd. Vorig jaar waren dit in december bijna 400.000 consumenten,” zo luidt het rapport.

“De consument blijft omnichannel kopen. Daarbij blijft de fysieke winkel weliswaar het primaire verkoopkanaal, maar groeit online hard,” zegt Sonny Duijn, sector Econoom Retail bij ABN Amro, in een persbericht. “We verwachten een groei van 16 procent van de internetomzet van retailers in 2018. Het is belangrijk dat de retailer, logistiek dienstverlener en transporteur anticiperen op een nieuwe piek in december,” aldus Duijn.

Niet alleen is een uitbreidende automatisering van magazijnen noodzakelijk om het groeiende aantal online bestellingen te kunnen verwerken, volgens ABN Amro moeten logistieke dienstverleners extra personeel inzetten om de capaciteit te vergroten. Bijna 30 procent van de leveranciers geeft volgens de bank echter aan te kampen met een tekort aan geschikte arbeidskrachten. De capaciteit kan daarnaast worden uitgebreid door nieuwe vormen van transport, waaronder fietskoeriers, en het verruimen van bezorgtijden.