ABN Amro: ‘Retail realiseert sterkste jaargroei sinds 2007’
bezig met laden...
De koopbereidheid van consumenten is gestegen, het consumentenvertrouwen is weer hoger en de detailhandel weet te verrassen. Redenen voor ABN Amro om de prognoses voor 2017 en 2018 te verhogen. Naar verwachting realiseert de Nederlandse retailsector dit jaar nog een volumegroei van 2,7 procent, stelt de bank in de op vrijdag gepubliceerde sectorupdate.
Dat komt neer op de grootste jaargroei sinds 2007. Voor 2018 verwacht ABN Amro dat de detailhandel een groei van 2 procent zal doormaken.
Er wordt vooral meer uitgegeven aan producten, waaronder kleding, schoenen en interieurartikelen, zo stelt de bank. De groei van het verkoopvolume van de kledingsector is verhoogd naar 3,3 procent in 2017, die van de schoenenbranche naar 0,5 procent. In de eerste helft van dit jaar steeg het aantal kledingverkopen al met 6 procent en wanneer die trend doorzet, geven consumenten in 2017 zo’n 12,5 miljard euro uit aan kleding. De omzet stijgt met 3 procent echter minder hard door de prijsdruk.
De groei van de kledingbranche wordt volgens de bank vooral aangedreven door online verkopen: in de eerste helft van 2017 gaf de consumenten 28 procent meer uit aan online kledingaankopen dan in dezelfde periode vorig jaar. Er werd online ruim 1 miljard euro uitgegeven aan kleding. De transitie naar online of omnichannel blijft volgens ABN Amro toch een grote uitdaging voor retailers, omdat de concurrentie groot is en de winstgevendheid beperkt.
Beeld: FashionUnited