ACM start onderzoek naar de verkoop van nepreviews
bezig met laden...
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat optreden tegen de verkoop van nepreviews. Bij vaststelling van een overtreding kan de ACM boetes opleggen tot maximaal 900.000 euro per overtreding. Dit besluit maakt deel uit van een bredere aanpak tegen online misleiding, zo laat de marktwaakhond weten in een persbericht.
Sinds 2022 treedt de ACM op tegen online aanbieders die nepreviews gebruiken om hun bedrijf of product te promoten. De afgelopen periode heeft de ACM ook onderzoek gedaan naar misleidende aftelklokjes op websites en onjuiste van-voor prijzen voor afgeprijsde artikelen. Nu richt de ACM zich ook op partijen die nepreviews verkopen.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, zegt: “Webshops die online technieken gebruiken om consumenten te misleiden en bedrijven die dat faciliteren, zorgen ervoor dat consumenten verkeerde keuzes maken en hun vertrouwen in online aankopen verliezen. Daarom treden wij hiertegen op.” Hij voegt eraan toe: “Consumenten moeten op reviews kunnen vertrouwen bij het vergelijken van aanbieders. Door foutieve praktijken aan te pakken en door voorlichting te geven aan bedrijven en consumenten, willen wij de online misleiding terugdringen.” De verantwoordelijkheid voor het overtreden van de regels ligt bij de eigenaar van de webshop.