• Home
  • Nieuws
  • Business
  • ACM wijst ondernemers op kortingsregels ter voorbereiding op Black Friday

ACM wijst ondernemers op kortingsregels ter voorbereiding op Black Friday

Door Sylvana Lijbaart

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

8 ecommerce Pricing Strategies. Credits: Generative AI voor FashionUnited

Black Friday, het koopjesfestijn dat overwaaide uit Amerika, staat volgende maand weer voor de deur. Ondernemers bieden in deze periode vaak producten aan met hoge kortingen, maar soms is niets wat het lijkt. Om te voorkomen dat consumenten tijden Black Friday worden misleid met nepkortingen, zet de Autoriteit Consument & Markt (ACM) nog eens alle kortingsregels op een rij.

Het is namelijk zo dat er pas sprake is van een korting als er een korting wordt gegeven op de laagste prijs die de ondernemer rekende in de dertig dagen voordat de korting wordt geadverteerd. De lagere verkoopprijs mag alleen worden afgezet tegen deze prijs, aldus ACM.

Volgens ACM gebeurt het vaak dat ondernemers kortingen adverteren door de adviesprijs te vermelden in de vorm van ‘van-voor’-prijzen. Hier wordt de consument volgens de waakhond door misleid. Om dit te voorkomen moet de ondernemer dus duidelijk maken wat deze prijs inhoudt en de suggestie van een korting voorkomen. Zo kan de ondernemer bijvoorbeeld geen streep zetten door de adviesprijs als hij deze niet heeft gebruikt.

ACM houdt toezicht op de regels voor ‘van-voor’-prijzen en op de Wet oneerlijke handelspraktijken. Als een retailer een overtreding maakt, kan de waakhond boetes opleggen tot maximaal 900.000 euro per overtreding.

ACM
Black Friday