• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Adidas voert netto inkomen op met 20 procent, Reebok weer winstgevend

Adidas voert netto inkomen op met 20 procent, Reebok weer winstgevend

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Adidas Group heeft een recordomzet gedraaid in 2018, zo meldt de groep in het jaarverslag. Daarnaast werd het netto inkomen uit operationele activiteiten opgevoerd met 20 procent naar 1,7 miljard euro. “Recordomzet, het hoogste marge in onze geschiedenis en sterke verbetering in het netto inkomen - 2018 was opnieuw een succesvol jaar voor het bedrijf,” aldus Adidas CEO Kasper Rorsted in het verslag.

De omzet werd opgevoerd met 3 procent bij huidige wisselkoersen naar 21,9 miljard euro. Bij gelijke wisselkoersen was dit een stijging van 8 procent, waardoor Adidas Group niet voldoet aan de omzetverwachting van 10 procent die het bedrijf begin 2018 aankondigde. De omzetstijging werd gestuwd door een toename van 9 procent bij Adidas. Bij gelijke wisselkoersen daalde de omzet bij Reebok met drie procent voornamelijk door de afname van verkoop in de categorie ‘sport’.

Reebok weer winstgevend, netto inkomen Adidas Group stijgt met 20 procent in 2018

Bij gelijke wisselkoersen was de meeste omzetgroei te zien in het vasteland van China, 23 procent. China stuwde de omzetstijging van de hele Asia-Pacific regio naar een niveau van 15 procent. Ook in Noord-Amerika werd een omzettoename van 15 procent genoteerd in het boekjaar 2018. Latijns Amerika laat een omzetstijging van 6 procent bij gelijke wisselkoersen zien in 2018 en Rusland en de CIS-landen zagen een lichte toename van 1 procent. In Europa bleef de omzet nagenoeg gelijk in vergelijking met het eerdere boekjaar. In de categorie ‘opkomende markten’ werd een afname van 3 procent genoteerd bij gelijke wisselkoersen, aldus het verslag.

Adidas Group verwacht in het huidige boekjaar, 2019, een omzetgroei tussen de 5 en 8 procent bij gelijke wisselkoersen. Het verslag waarschuwt wel voor het feit dat Adidas niet direct kan voldoen aan de vraag voor mid-prijs kleding vanwege tekorten in de productieketen. Daarom verwacht het bedrijf dat de omzetgroei voornamelijk in het eerste half jaar in Amerika daardoor wordt beïnvloed.

Beeld: Adidas Group website

Adidas
Adidas Group
Reebok