• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Aeffe boekt minder omzet dan gehoopt in H1

Aeffe boekt minder omzet dan gehoopt in H1

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Italiaans modeconcern Aeffe SpA boekte in de eerste helft van het lopende boekjaar een omzet van 173,3 miljoen euro, een lichte stijging van 1,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast steeg de omzet van de confectiedivisie met een bescheiden 0,4 procent naar 132,2 miljoen euro, terwijl de omzet van schoenen en lederwaren met 4,4 procent toenam naar 60,7 miljoen euro.

De nettowinst bedroeg 5,2 miljoen euro, een daling ten opzichte van 8,3 miljoen euro in de eerste helft van 2018. Gunstiger was de vermindering van de netto schuld van de groep, die van 40,9 miljoen euro in juni vorig jaar naar 36,6 miljoen euro terugliep.

Het moederbedrijf van onder andere Alberta Ferretti en Moschino weet de geringe stijgingen van de omzet aan de vertraging van de groothandelsactiviteiten in het tweede kwartaal. “Aangemoedigd door de goede prestaties van onze mono-brand winkels, zijn de resultaten van vandaag beïnvloed door de vertraging van het groothandelskanaal in het tweede kwartaal, benadeeld door een onzekere macro-economische situatie met voortvloeiende impact op marges,” zei Massimo Ferretti, voorzitter van Aeffe, in een persbericht.

Groothandel drukt resultaat in thuisland

In de Italiaanse thuismarkt, die bijna de helft van de groepsomzet vertegenwoordigt, daalde omzet met 1,3 procent naar 80,1 miljoen euro. Volgens Aeffe was dit het gevolg van zwakke groothandelsactiviteiten. Ook in de rest van Europa daalde de omzet, met 6,5 procent.

De omzet in Azië en de Rest van de Wereld steeg daarentegen met 14,8 procent naar 45,5 miljoen euro, met name dankzij goede groei in China en omgeving, waar de omzet met 9,7 procent toenam. De regio vertegenwoordigt ruim 26 procent van de totaalomzet. In Amerika, dat 5,2 procent van de groepsomzet vertegenwoordigt, daalde de omzet met 5,5 procent.

Groothandel vertegenwoordigt met bijna 70 procent het merendeel van de groepsomzet. Zelfs de bescheiden daling van 2,8 procent heeft daarom een groot effect op de totaalomzet. De daling werd volgens Aeffe veroorzaakt door de neergang in het tweede kwartaal als gevolg van de teleurstellende resultaten van de Herfst/Winter 2019 salescampagne.

Ondertussen steeg de omzet van eigen winkels met 9,5 procent, terwijl de omzet uit royalty-inkomsten met ruim 23 procent groeide.

Foto: Moschino AW19 © Catwalkpictures.com

Aeffe