Aeffe SpA rapporteert omzetgroei maar ziet winst dalen
bezig met laden...
Het Italiaanse modeconcern Aeffe SpA heeft in het fiscale jaar 2015 een omzet van 268,8 miljoen euro geboekt, wat neerkomt op een stijging van 7 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De modegroep zag de winst echter flink dalen door de hoge kosten die werden gemaakt omtrent de verbetering van de merken Moschino en Alberta Ferretti.
”Afgelopen jaar heeft de groep zich sterk gericht op groeistrategieën voor de winstgevendheid op lange termijn, door middel van investeringen in onder meer merkenportfolio, marketing, reclame en het retailkanaal,” zegt Massimo Ferretti, voorzitter van Aeffe SpA, in reactie op de resultaten. “Ondanks de macro-economische onzekerheid zijn we optimistisch over de toekomst, dankzij positieve resultaten in de eerste twee maanden van het huidige boekjaar en goede reacties op de nieuwe collecties,” vult Ferretti aan.
Winstdaling van 1,2 miljoen euro voor Aeffe SpA
De bedrijfsopbrengsten van Aeffe maakten afgelopen jaar, in tegenstelling tot de omzet, een daling door. De nettowinst bedroeg 1,5 miljoen euro, een daling van 1,2 miljoen ten opzichte van de 2,7 miljoen euro in het jaar daarvoor. De EBITDA van de modegroep kwam uit op 19,3 miljoen euro, een daling van 24,7 procent ten opzichte van de 25,7 miljoen in 2014. De tegenvallende resultaten werden volgens het concern veroorzaakt door de verhoging van het aantal marketing- en reclame-activiteiten die waren gericht op de verdere verbetering van de merken Moschino en Alberta Ferretti, evenals de kosten die werden gemaakt omtrent de lancering van de nieuwe herencollectie van Moschino.
Aeffe SpA noteert omzetgroei van 7 procent in 2015
De omzet van de pret-à-porter divisie van de modegroep bedroeg 207,2 miljoen euro, een stijging van 7,8 procent ten opzichte van een jaar eerder. De omzet van de categorie schoenen en lederwaren kwam uit op 95,7 miljoen euro, een stijging van 11,4 procent. De omzet uit de groothandelsactiviteiten van het bedrijf groeide in 2015 met 7 procent, waarmee het aandeel van deze activiteiten in de totale omzet uitkomt op 69 procent. De omzet uit eigen winkels steeg met 4,2 procent tot een aandeel van 28 procent in de totale omzet.
In 2015 groeide de omzet van Aeffe SpA in Italië met 5,4 procent ten opzichte met het jaar daarvoor, waarmee het aandeel in de totale omzet uitkomt op 44,5 procent. De omzet uit Europa bedroeg 21,1 procent van de totale omzet van het bedrijf, wat neerkomt op een stijging van 0,5 procent. De Russische markt, die een aandeel van 3,4 procent representeert, zag de omzet met 44,8 procent dalen, veroorzaakt door de problemen in de binnenlandse economie.
Aeffe zag een omzetgroei van 18,1 procent in de Verenigde Staten, waardoor het aandeel in de totale omzet 8,3 procent bedraagt. De omzet in Japan daalde door de vertraging in de groothandelsactiviteiten echter met 2,8 procent, waarmee het aandeel in het totaal uitkomt op 2,5 procent. Het modeconcern zag de omzet in de rest van de wereld stijgen met 26,1 procent, mede aangedreven door een omzetgroei van 72 procent in China.
Beeld: Alberta Ferretti, Pollini