Aeffe stelt publicatie managementrapport uit vanwege strategische heroriëntatie
De Italiaanse luxegigant Aeffe stelt de publicatie van zijn tussentijds managementrapport uit. De publicatie, oorspronkelijk gepland voor 14 november, wordt uitgesteld vanwege een doorlopend industrieel herstelplan dat gevolgen heeft voor het document.
Het bedrijf startte begin dit jaar een strategische herziening, inclusief een herpositionering van Moschino, vanwege toenemende financiële druk door bredere uitdagingen in de sector. In oktober werd de handel in aandelen van Aeffe opgeschort nadat het bestuur een crisisregelingprocedure startte onder de Italiaanse insolventiewetgeving. Dit biedt het concern tijdelijke bescherming.
De aankondiging volgt nadat Aeffe, het moederbedrijf van Moschino, Alberta Ferretti en Pollini, een verlies van 11,9 miljoen euro rapporteerde voor de geconsolideerde EBITDA over de eerste negen maanden van 2025. Dit is een daling ten opzichte van de 90,9 miljoen euro in het voorgaande jaar. De nettoschuld nam ook toe, van 67,7 miljoen euro eind 2024 naar 114,9 miljoen euro per 30 september 2025.
Volgens het meest recente financiële verslag van het bedrijf daalde de geconsolideerde groepsomzet in deze periode met een aanzienlijke 25,1 procent bij constante wisselkoersen, van 207,8 miljoen euro in 2024 naar 155 miljoen euro. Bij actuele wisselkoersen bedroeg de daling 25,4 procent.
Binnen specifieke categorieën was de sterkste daling zichtbaar in de ready-to-wear-divisie, waar de omzet 95,5 miljoen euro bedroeg, een daling van 31,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De omzet van de divisie schoenen en lederwaren daalde met 11,4 procent bij constante wisselkoersen en kwam uit op 76,8 miljoen euro.
Geografisch gezien presteerde Italië het slechtst in deze periode, met een omzetdaling van 30,3 procent. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door een daling van 36 procent in de groothandelskanalen in de regio. De Europese verkoop daalde met 17,1 procent tot 52,8 miljoen euro, terwijl de verkoop in Amerika met 27 procent afnam. De verkoop in Azië en de rest van de wereld daalde met 25,6 procent.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.
OF LOG IN MET