Het Britse lingeriemerk Agent Provocateur wordt verkocht aan Four Marketing/Holdings, de investeringsmaatschappij van de Britse ondernemer Mike Ashley die tevens oprichter en eigenaar is van winkelketen Sports Direct. Ashley koopt het merk via een zogenaamde pre-pack regeling voor een geschat bedrag van 27,5 miljoen pond.

Het iconische lingeriemerk verkeert in financiële moeilijkheden en raakte eind vorig jaar in een boekhoudschandaal verwikkeld wat resulteerde in het vertrek van voorzitter Chris Woodhouse. Begin januari dook het gerucht op dat het merk in de etalage stond. Eigenaar investeringsmaatschappij 3i, dat het label in 2007 voor 60 miljoen pond kocht, voerde samen met reorganisatie-expert Alix Partners een herstructurering door en ging op zoek naar een oplossing.

Alix Partners heeft de verkoop aan Four Marketing/Holdings donderdag bevestigd, maar geen details bekendgemaakt over de overnamesom of andere voorwaarden.

Bij een pre-pack regeling wordt een doorstart in één dag gerealiseerd, waarbij waardevermindering door negatieve publiciteit - die vaak met een faillissement gepaard gaat - kan worden vermeden. Het doel is de continuïteit van het bedrijf en werkgelegenheid te waarborgen. Daar staat tegenover dat schuldeisers soms het nakijken hebben omdat alleen de levensvatbare onderdelen van de onderneming worden voortgezet.

Mede-oprichter van Agent Provocateur Joe Corré, zoon van ontwerpster Vivienne Westwood, heeft zich eerder vandaag in de Britse krant The Guardian al fel uitgesproken tegen de verkoop van Agent Provocateur aan Mike Ashley. Hij noemt de gang van zaken een "schande voor de Britse zakenwereld" en "belachelijk". Hij zei te verwachten dat zowel Ashley als 3i een "stortvloed aan rechtzaken" te verduren krijgen naar aanleiding van de deal.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN