Aliexpress versterkt Europese aanwezigheid met lokale magazijnen
bezig met laden...
Het Chinese online marktplaats Aliexpress komt dichter bij de Europese klant. Het bedrijf breidt zijn Europese strategie verder uit met de lancering van het nieuwe fulfilmentkanaal Local+. Met dit initiatief wil Aliexpress de levertijden verkorten door producten vanuit lokale magazijnen in Europa te verzenden. Hiervoor heeft het bedrijf onlangs tien magazijnen gekocht in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje, aldus Retail Detail en E-commerce News.
Aliexpress neemt ook de verzending over van Europese handelaren. Sinds 2022 kunnen Europese verkopers hun producten via het platform aanbieden, maar tot op heden waren zij zelf verantwoordelijk voor de verzending. Met de introductie van Local+ neemt AliExpress deze logistieke verantwoordelijkheid over.
Voor Europese modebedrijven betekent dit mogelijk een verlaagde drempel om via Aliexpress te opereren. Het bedrijf onderstreept dat "Europese consumenten profiteren van snellere leveringen, gratis verzending en kosteloze retourmogelijkheden."
Vooralsnog is het niet duidelijk hoeveel Europese modehandelaren actief zijn op Aliexpress. Er worden jaarlijks meer dan 1 miljard pakketjes de EU binnengebracht, waarvan een groot deel afkomstig is van Aliexpress en andere niet-EU e-commerceplatforms, meldt de NVWA.