• Home
  • Nieuws
  • Business
  • AllSaints ziet jaaromzet met 9 procent groeien

AllSaints ziet jaaromzet met 9 procent groeien

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Modelabel AllSaints zag de omzet voor het vierde jaar op rij groeien. In het fiscale boekjaar, dat op 30 januari 2016 werd afgerond, rapporteerde de keten een omzetstijging van 9 procent tot 252,5 miljoen pond (280 miljoen euro). Vorig jaar was dat nog 231,3 miljoen pond (356 miljoen euro). Dat melden diverse media.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Scroll verder naar beneden voor een korte samenvatting.

De omzetgroei werd gedreven door de groei van 7,4 procent in thuisland Groot-Brittannië, met een bedrag van 144,3 miljoen pond (160 miljoen euro). De internationale omzet steeg met 12 procent naar 108,2 miljoen pond (120 miljoen euro), terwijl e-commerce de omzet zag stijgen van 35,6 miljoen pond (39,5 miljoen euro) tot 47,3 miljoen pond (52,4 miljoen euro). De winst vóór bijzondere posten steeg met 18 procent tot 28,5 miljoen pond (31,6 miljoen pond).

CEO William Kim sprak van een ‘sterke winst en omzetgroei’ in de media. Het succes schreef hij toe aan het business model, dat in tegenstelling tot andere retailers een gelijke verdeling heeft tussen mannen- en vrouwenitems. Een groot deel van de omzetgroei was te danken aan de nieuwe handtassenserie, The Capital Collection, die volgens de CEO ‘een double-digit aandeel van de omzet vormt op sommige markten’. Ook menswear boekte positieve resultaten, evenals de uitgebreide collectie knitwear en jassen, met name leren jassen.

Omzet AllSaints groeit dankzij verkoop tassencollectie

Het Britse modelabel is inmiddels vertegenwoordigd in 18 landen, waaronder Nederland. De internationale omzet bedroeg 108,2 miljoen pond tegenover 97 miljoen pond vorig jaar. Daarmee is de internationale omzet goed voor 43 procent van de totale omzet. De regio Noord-Amerika boekte de grootste omzetgroei met 9,1 procent, oftewel 83 miljoen pond (92 miljoen euro). Azië is echter de snelst groeiende regio met een stijging van maar liefste 332 procent, waar de omzet uitkwam op 8,4 miljoen pond (9,3 miljoen euro).

In het afgelopen jaar opende AllSaints 23 winkels buiten thuisland Groot-Brittannië. Recentelijk werd het label gelanceerd in Japan, nadat het merk eerder de markten Korea en Taiwan betrad. Ook werd AllSaints gelanceerd in het Midden-Oosten, dankzij een samenwerking met Majid Al Futtaim. Inmiddels is het modemerk ook begonnen met het verkopen van items via online platformen van warenhuizen in de Verenigde Staten, zoals Selfridges, John Lewis en Bloomingdales, om op deze manier de internationale aanwezigheid uit te breiden. Het merk verwacht dat een derde van de omzet in 2020 afkomstig zal zijn uit niet-Amerikaanse markten. In dat jaar wil het label aanwezig zijn in 30 tot 35 landen.

Het modelabel liet weten dat er sprake was van een ‘groei boost’, ondanks een ‘onzekere achtergrond’ op sommige markten, waar de zwakke munteenheid het uitgavenpatroon van toeristen beïnvloed.

In het kort
Omzet 252,5 miljoen pond
Winst 28,5 miljoen pond

Beeld: Facebook All Saints

All Saints