Amazon beschuldigd van misbruik marktmacht door prijsbeleid
bezig met laden...
De prijsregels van Amazon vormen een misbruik van marktmacht. Dat stelt de Duitse mededingingsautoriteit. Dit besluit kan leiden tot mogelijke eisen voor veranderingen in de bedrijfsvoering van Amazon.
Amazon dwingt externe verkopers die het platform gebruiken om hun prijzen binnen de door Amazon vastgestelde grenzen te houden. Dit meldt de Bundeskartellamt (Duitse mededingingsautoriteit). Producten die zich niet aan deze regels houden, worden minder zichtbaar gemaakt of zelfs volledig verwijderd.
“Aangezien Amazon direct concurreert met andere marktplaatsverkopers op zijn platform, is het beïnvloeden van de prijzen van concurrenten, inclusief prijslimieten, zeer twijfelachtig”, aldus Andreas Mundt, hoofd van de Bundeskartellamt. “Dit geldt met name wanneer de betrokken handelaren hun eigen kosten niet kunnen dekken.”
Amazon, dat volgens de Bundeskartellamt ongeveer zestig procent van de online retailomzet in Duitsland voor zijn rekening neemt, kan nu reageren op de voorlopige uitspraak van de toezichthouder.
Een woordvoerster van Amazon betwist de bevindingen van de Bundeskartellamt ten zeerste. Volgens haar helpen de regels van Amazon de klanten.
“Winkelen op Amazon is zo ontworpen dat klanten die onze winkel bezoeken erop kunnen vertrouwen dat ze de beste deal vinden op basis van prijs, beschikbaarheid en levertijd”, aldus de woordvoerster. “Daarom blijven ze terugkomen.”
Amazon wordt geconfronteerd met andere beschuldigingen van concurrentieverstorend gedrag. Zo beschuldigen Amerikaanse toezichthouders de online gigant ervan verkopers te belemmeren producten tegen lagere prijzen op andere platforms aan te bieden.
De Bundeskartellamt startte in november 2022 een onderzoek naar de prijsregels van Amazon.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.