(advertentie)
(advertentie)

Interbrand heeft de Best Global Brands Ranking 2017 uitgebracht. In de top drie staan Apple, Google en Microsoft. Amazon is in de gehele lijst de grootste stijger, met een stijging van 29 procent.

Elk jaar kijkt Interbrand naar de merken die het meeste bijdragen aan de groei van de industrie. Een merk moet aan verschillende eisen voldoen om in de lijst te kunnen komen: Minstens 30 procent van de omzet moet gemaakt worden buiten het thuisland van het merk, daarnaast moet het merk aanwezig zijn in Azië, Europa, Noord-Amerika en opkomende markten wereldwijd, genoeg financiële data moet beschikbaar zijn, het bedrijf moet een publiek profiel hebben en de winst moet positief zijn op de lange termijn.

Amazon steeg met 29 procent en was daarmee de hoogste stijger in de gehele lijst. Adidas was onder de modemerken de hoogste stijger met 17 procent, maar was echter niet het eerste modemerk in de lijst. Nike is het eerste label uit de mode dat we tegenkomen in de ranglijst en wel op nummer 18. Daarna volgen Louis Vuitton op nummer 19, H&M (23) en Zara (24). Modehuis Hermés en modemerken Gucci, Adidas, Burberry, Prada en Dior hebben een ook een plaats in de lijst gekregen.