Amazon wil grootste moderetailer worden

E-commerce gigant Amazon is hard op weg om Macy’s Inc. te verslaan als grootste kledingretailer in de Verenigde Staten. Volgens een rapport van Cowen & Co zal Amazon zijn concurrent in 2017 voorbij streven. Dat melden Amerikaanse media.

“In 2009 had Amazon 30 full filling centra, en eind 2014 hadden ze er 110,” vertelt John Backledge, directeur van Cowen aan WWD. “De groei van Amazon zal gigantisch zijn ten opzichte van andere spelers, die jaarlijks maar 1 of 2 procent groeien, of zelfs dalen. Amazon verslaat alle B- en C-bedrijven.”

Op basis van data voorspelt Cowen dat Amazon dit jaar een omzet van 16 miljard dollar zal halen, en deze zal in 2020 tot 52 miljard dollar (47,6 miljard euro) gestegen zijn. Analisten verwachten dat die groei van 225 procent voor een marktaandeel van 14 procent gaat zorgen. Momenteel is 5 procent van de totale omzet van kleding, accessoires en schoenenomzet in de Verenigde Staten afkomstig van Amazon, tegenover 7 procent van concurrent Macy’s.

Amazon wil grootste moderetailer worden

Volgens WWD vormen de merken Calvin Klein, Disney, Columbia, Anne Klein, Diesel, Tommy Hilfiger en Levi’s de top 10 van beste verkochte merken.

Amazon wil marktaandeel mode vergroten

Amazon is al 20 jaar actief als online verkoper, maar startte pas in 2002 met de verkoop van kleding en accessoires. Op dit moment heeft Amazon meer dan 2,500 kledingmerken. Volgens de analisten van Cowen is het aanbod van mode ook de drijvende kracht achter de verkoop van elektronicaproducten, die goed is voor 70 procent van de omzet. Amazon Fashion zou volgens president Cathy Beaudoin meer dan 40 miljoen klanten trekken.

Amazon wil grootste moderetailer worden

Sinds Amazon Cathy Beaudoin heeft ingehuurd (afkomstig van Gap) als hoofd van de mode groeide het bedrijf steeds meer in haar rol als mode retailer. In de afgelopen 1,5 jaar steeg de verkoop van kleding en accessoires bij de e-commerce gigant met zo’n 29 procent per jaar. Concurrenten Walmart en Target deden het beduidend slechter, waar de omzet met 3 en 2 procent daalde. Ook kocht 11 procent van de klanten in de eerste 6 maanden van dat jaar ook kleding bij Amazon. Een jaar geleden was dat nog 8 procent.

Amazon is al langer bezig om zich te positioneren als toonaangevende moderetailer. Zo was Amazon Future de sponsor van de allereerste New York Fashion Week: Men’s. In februari waren er nog geruchten dat Amazon zou uitbreiden naar India, maar het bedrijf zou veel last hebben van concurrenten Myntra en Jabong.

Amazon opent fotostudio in Europa

Amazon zet ook grote stappen op de Europese markt. Zojuist heeft de retailer een fotostudio -speciaal voor mode- geopend in Londen, die naar eigen zeggen miljoenen heeft gekost. "Ons doel is om van Amazon de beste plek te maken om online mode te kopen," zegt Sergio Bucher, vicepresident van Amazon Fashion EU, in een reactie. "De opening van onze nieuwe modestudio, in het hart van één van de toonaangevende modehoofdsteden van de wereld, illustreert onze ambities. We zijn toegewijd aan het bieden van een eerste klas klanten- en service-ervaring en onze nieuwe studio zal ons in staat stellen om meer dan een half miljoen foto's per jaar te produceren, als onze mode-industrie blijft groeien." Met een oppervlakte van zo’n 4.270 vierkante meter zijn er 22 fotografiestudio’s gestationeerd, tevens zijn er redactieruimtes, videobewerkingsfaciliteiten, een modebibliotheek en kantoorruimte voor het groeiende modeteam van Amazon gerealiseerd.

Amazon wil grootste moderetailer worden

Mode is een van de snelst groeiende categorieën van Amazon. In Europa heeft de etailer eigen websites met modecategorieën in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Spanje. Vorig jaar werden er meer dan 100 merken aan het assortiment toegevoegd. Voor de studio geopend werd, waren er al 30 miljoen mode-items verkocht in Europa, en dat zijn alleen nog maar de resultaten van het laatste kwartaal (1 april tot en met 30 juni).

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN