De Amerikaanse modegroep American Eagle Outfitters heeft dankzij succesvolle strategische aanpassingen de winst en omzet in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar zien stijgen. Hiermee overtrof het bedrijf de verwachtingen van Wall Street, waarop de aandelen met 8 procent stegen.

American Eagle dankte betere marges aan minder kortingen en betere controle over de inventaris. Ook is het bedrijf overgegaan op minder logo-kleding in het assortiment en meer trend-gevoelige items, zoals festival en boho-chic mode, waardoor het weer meer tieners aantrok. Het gelijknamige merk werd hierdoor voor het eerst in twee jaar weer winstgevend.

De nettowinst steeg in het eerste kwartaal met 651 procent of 15 cent per aandeel naar 29,1 miljoen dollar (26,2 miljoen euro), terwijl analisten een groei van 12 cent hadden verwacht. De omzet steeg met 8,3 procent naar 699,5 miljoen dollar (628,8 miljoen euro). De vergelijkbare omzet van het merk American Eagle groeide voor het eerst in twee jaar met 7 procent, terwijl de lingerietak van de groep een vergelijkbare omzetstijging van 12 procent rapporteerde.

Het bedrijf verwacht in het tweede kwartaal een winst van tussen de 11 en 14 cent per aandeel, hoger dan de gemiddelde prognose van 11 cent die analisten volgens Reuters hadden gemaakt.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN