• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Amerika het zorgenkind van Van de Velde

Amerika het zorgenkind van Van de Velde

Door Wendela van den Broek

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

De Belgische lingeriegroep Van de Velde boekte in de eerste helft van het lopende boekjaar een geconsolideerde omzetstijging van 0,5 procent naar 113,9 miljoen euro. De groepswinst daalde van 22 miljoen euro naar 21,2 miljoen euro.

De Amerikaanse activiteiten drukten echter zwaar op de algehele omzet. De vergelijkbare omzet daalde daar met 17,7 procent. Met het effect van winkelsluitingen meegerekend bedroeg de omzetdaling maar liefst 27,9 procent.

Vorig jaar trachtte het bedrijf de Amerikaanse situatie nog te herstellen, met een rebranding van het Amerikaanse Intimacy naar het grootste merk Rigby & Peller, een nieuwe managementteam en diverse winkelsluitingen, maar de resultaten laten op zich wachten.

Onze detailactiviteiten draaien erbarmelijk slecht in de VS,” zei CEO Ignace Van Doorselaere tegen analisten. “Onze ingrepen van vorig jaar hebben niets veranderd en is er geen teken van verbetering. Dat staat in schril contrast met onze verkoop via speciaalzaken (groothandel) in de VS, die met bijna 20 procent stijgt. Dat is het signaal dat ons product in de VS gewenst is en potentieel heeft.”

Ondanks dit positieve signaal zal Van de Velde het merk niet jaren de tijd geven zich te herstellen.”Als het niet lukt, moeten we gewoon creatievere oplossingen bedenken,” aldus Van Doorselaere, die binnenkort het bedrijf verlaat.

Groei in andere markten

In andere markten, groeide de omzet wel degelijk. De vergelijkbare groepsomzet steeg met 2,7 procent. In Europa steeg de retailomzet op vergelijkbare basis met 5,3 procent, met name dankzij groei in Nederland (+7,6 procent) en het Verenigd Koninkrijk (+5,5 procent). De totale retailomzet daalde in Europa echter met 4,1 procent door de sluiting van verlieslijdende winkels, alsmede de conversie van eigen winkels naar franchising.

De omzet uit groothandelsactiviteiten steeg ondertussen met 5,9 procent dankzij de groei van lingerie en badmode. Het bedrijf registreerde ook meer voororders voor de tweede helft dan vorig jaar.

De recurrente bedrijfswinst voor afschrijvingen (REBITDA) steeg met 2,5 procent naar 37,3 miljoen euro. Op vergelijkbare basis steeg deze zelfs met 7,1 procent naar 38,5 miljoen euro, met name door lagere kosten als gevolg van winkelsluitingen in de VS en een sterke groothandelsomzet.

Van de Velde verwacht voor dit volledige boekjaar een groei binnen de groothandel. Voor de retail verwacht het bedrijf een daling ten opzichte van 2015 als gevolg van de ondermaatse prestaties in Amerika. Daarom zal het ook ‘zwaarder inzetten’ op internetverkoop, aldus het bedrijf.

De REBITDA zal groeien ten opzichte van vorig jaar, maar op jaarbasis zal de groei procentueel lager liggen dan de 7,1 procent die het in het eerste halfjaar realiseerde.

Foto: Marie Jo lingerie via Facebook

Van de Velde