Amerikaanse warenhuizen schrappen 1515 banen in laatste maanden
bezig met laden...
De laatste maanden staan in het teken van veel veranderingen bij Amerikaanse warenhuisketens. Walmart, Hudson’s Bay, JC Penney: allemaal voeren ze massaal reorganisaties door om kosten te besparen en winstgevend te worden na jaren van financiële verliezen. Samen schrappen vier Amerikaanse warenhuisketens - Hudson’s Bay, Neimann Marcus, Walmart en JC Penney - in de laatste maanden van dit jaar 1515 banen.
Grote Amerikaanse ketens hebben afgelopen jaren moeite gehad de verkoop te verhogen door kostenbesparingen bij consumenten. Hoewel de meeste ketens dit jaar bezig zijn met een langzaam herstel, is het voor hen juist de tijd om kosten te besparen en daarmee verder te groeien.
JC Penney ontslaat 300 medewerkers op haar hoofdkantoor
Onlangs kondigde JC Penney aan deze maand nog het mes te zetten in 300 banen op haar hoofdkantoor in Plano, Texas. Met de reorganisatie verdwijnt 9 procent van de in totaal 3.400 banen op het hoofdkantoor van de retailer, zo meldt The Dallas Morning News.
Afgelopen jaar heeft JC Penney zich langzaam weten te herstellen na een aantal jaren van verliezen. In het tweede kwartaal van dit boekjaar zag het bedrijf een omzetstijging van 4,1 procent, tegenover een groei van 0,8 procent bij concurrent Macy’s. Toch heeft CEO Marvin Ellison, die sinds vorig jaar bij de retailer werkt, verklaard kosten te willen besparen. “Om de financiële doelstellingen van JC Penney te realiseren, is het essentieel dat we onze bedrijfsvoering afstemmen op de strategische prioriteiten van het bedrijf,” zo meldt woordvoerster Dapne Avila aan de Amerikaanse krant.
Bij de herstructurering krijgen sommige werknemers banen op een lager niveau aangeboden, terwijl anderen met loonsvermindering worden geconfronteerd. Medewerkers die niet instemmen met een nieuwe functie, krijgen volgens Avila ontslagvergoeding.
Amerikaanse warenhuisketens ontslaan 1515 medewerkers
JC Penney sluit zich met de reorganisatie aan bij andere Amerikaanse warenhuizen Walmart, Hudson’s Bay en Neiman Marcus, die afgelopen maanden ook het mes zetten in een groot aantal banen. Die laatste had daarin het grootste aandeel, met een totaal aantal van 500 geschrapte banen, om zo kosten te besparen en het verdiende geld uit te kunnen geven aan de opening van nieuwe filialen.
Bij Walmart verdwenen onlangs 450 banen en ook bij Hudson’s Bay moest honderden mensen het bedrijf verlaten. Daar worden 265 banen geschrapt in Noord-Amerika. Bij beide gaat het niet om verkoopmedewerkers, maar banen in de zakelijke afdelingen van de bedrijven, zoals IT, financiën en administratie.
Volgens James Gaines, econoom aan de Universiteit van Texas, is de verschuiving van generaties de oorzaak van andere bestedingspatronen. Hij ziet dat consumenten tegenwoordig minder geld willen uitgeven aan kleding en meer aan elektronicaproducten en diensten. “De baby boomers van tegenwoordig zijn anders. Ze trouwen later en beginnen later aan kinderen, iets wat vorige generaties juist snel deden. De groeiende kloof tussen rijkdom en een krimpende middenklasse zijn daarvan de oorzaak,” meldt hij aan de Amerikaanse krant.
Het geld dat warenhuisketens besparen met de reorganisaties, wordt volgens Gaines uitgegeven aan verbeteringen. “Retailers moeten inspelen op de vraag van consumenten. Daarom geven ze nu meer geld uit aan de ontwikkeling van hun bedrijf, bijvoorbeeld aan de opbouw van e-commerce en het aanpassen van bestaande winkels,” aldus Gaines.