• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Analyse van de resultaten van SMCP in Q3: lichte omzetstijging voor Maje en Sandro

Analyse van de resultaten van SMCP in Q3: lichte omzetstijging voor Maje en Sandro

De omzet van de prêt-à-portergroep SMCP, moederbedrijf van de merken Sandro, Maje, Claudie Pierlot en Fursac, stijgt in het derde kwartaal met 0,6 procent op jaarbasis naar 295,4 miljoen euro. De omzet groeit in alle geografische gebieden, behalve in Frankrijk en Azië.

In Frankrijk bedraagt de omzet in het derde kwartaal 97 miljoen euro, een lichte daling van 0,8 procent. Volgens het persbericht van de groep, dat donderdag is gepubliceerd, is dit het gevolg van ‘een complexe politieke en macro-economische context, met name in september’. Dit blijft ‘een prestatie die beter is dan de markt, wat de aantrekkingskracht van de merken bevestigt’, benadrukt SMCP.

“We tonen een goede veerkracht”, benadrukt algemeen directrice van de groep, Isabelle Guichot, in het persbericht. “In de fysieke winkels stijgt de vergelijkbare omzet, wat wijst op een herstel na de Olympische Spelen van 2024”, terwijl de online verkoop ‘wordt vertraagd door de verlaging van het kortingspercentage’, aldus het persbericht. Daarnaast zijn er gedurende het kwartaal zeven verkooppunten gesloten, ‘in lijn met de strategie’ voor de optimalisatie van het netwerk.

Over de eerste negen maanden van het jaar stijgt de omzet met 1,3 procent op jaarbasis.

In Azië-Pacific daalt de omzet in het derde kwartaal met 15,3 procent naar 40,4 miljoen euro. Dit is het gevolg van ‘de optimalisatie van het netwerk in China (65 sluitingen van verkooppunten in 2024) en de sterke verlaging van het kortingspercentage die in 2025 is ingezet’.

Een ‘uitstekende dynamiek’ in Amerika

Daarentegen profiteert de groep van een ‘uitstekende dynamiek’ in Amerika, waar de omzet met 3,7 procent stijgt naar 46,7 miljoen euro. Ook in Europa (exclusief Frankrijk) en het Midden-Oosten is er groei, met een stijging van 8,1 procent naar 110,3 miljoen euro.

De groep breidt bovendien zijn netwerk uit met elf extra winkels in Europa en het Midden-Oosten, wat het totaal op 1.651 verkooppunten wereldwijd brengt. Dit gebeurt ‘voornamelijk via partners, met de opening in een nieuw land, Georgië, en in bestaande markten’ zoals Egypte en de Balkan.

Per merk trekt Maje de omzet (plus 2,3 procent), gevolgd door Sandro (plus 0,1 procent). De twee andere merken (Claudie Pierlot en Fursac) noteren een gezamenlijke daling van 2,8 procent.

“De goede dynamiek van het eerste semester is bevestigd”, vat Isabelle Guichot samen. Ze ziet ‘het einde van het jaar met vertrouwen tegemoet (...) in een markt die echter onzeker blijft’.

Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.

FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.


OF LOG IN MET
SMCP