Belgisch modehuis Essentiel is al beschikbaar in 35 landen, in meer dan 900 multibrand stores en in 55 eigen winkels. Maar expansie lonkt, zo vertellen eigenaren Esfan Eghtessadi en Inge Onsea tegen De Tijd.

Tot nu toe gebruikte Essentiel altijd de winst uit het eigen bedrijf om expansie te financieren, maar met het doel op snellere expansie, wordt een externe investeerder gezocht. Gesprekken met verschillende geïnteresseerden worden al gevoerd, zo melden de eigenaren tegen de krant. “Het gaat zowel om investeringsfondsen als om sectorgenoten uit België, Frankrijk en de Verenigde Staten. Het zou leuk zijn om een Belgische partner te vinden, maar enkele buitenlandse kandidaten zijn erg geschikt omdat ze veel ervaring hebben met internationale expansie.” Eghtessadi benadrukt dat er nog niks concreets is, maar dat de knoop dit jaar wel doorgehakt gaat worden.

Met behulp van een investeerder hoopt Essentiel nieuwe winkels te openen in Groot-Brittannië, Frankrijk en Italië. Daarnaast wil het merk opnieuw stappen zetten in de Verenigde Staten. “We dromen van Amerika.” Tot twee jaar geleden werkte Essentiel daar met een partner, maar het merk trok zich uiteindelijk terug uit de markt omdat deze partner Essentiel volgens het bedrijf niet goed in de markt zette. “We willen absoluut groeien, maar we waken erover dat we de controle houden,” aldus Eghtessadi tegen de Tijd.

Aankomend jaar opent het Antwerpse modehuis al nieuwe winkels in onder andere Utrecht, Maastricht, Rotterdam, Berlijn, München en Hamburg.