Asics Europe ziet omzet met 16 procent stijgen in 2015
bezig met laden...
Asics Europe heeft een goed jaar achter de rug: de totale netto-omzet voor Europea, het Midden-Oosten en Afrika steeg met 16 procent. Het is de hoogste groei in jaren voor het sportmerk, dat in 2014 nog een groei van 13 procent rapporteerde.
In de afgelopen 5 jaar is de omzet van het merk meer dan verdubbeld. Dat is voornamelijk te danken aan de groei in de categorieën running en tennis, en aan de snelgroeiende lifestylecategorie Asics Tiger, die vorig jaar is gelanceerd.
Het sportmerk spreekt van een ‘bovengemiddelde groei’ in de categorie running, die een stijging van 17 procent in de gehele categorie boekte. Het resultaat werd onder meer gesteund door de 19 procent groei in de subcategorie vrouwenschoenen. Volgens de NPD Sports Tracking data is Asics het snelst groeiende merk onder vrouwelijke hardlopers.
In de categorie tennis werden ook goede resultaten behaald. De omzet in schoenen steeg met 26 procent en de omzet van kleding groeide met 12 procent. Op dit moment is het merk het best verkopende tennisschoenenmerk in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Tennis is een strategische categorie voor het merk, dat recentelijk een aantal tennis professionals heeft ingelijfd om het merk te promoten. Nadat de Britse tennister Johanna Konta afscheid nam bij het merk zijn de Belgische David Goffin en de Duitse Julia Georgers toegevoegd aan het promotielijstje.
Asics Europe ziet omzet in vijf jaar verdubbelen
De categorie rugbykleding had ook een succesvol jaar, waarin er een triple digit omzetgroei werd geboekt. Dat was mede te danken aan de rugbyteams uit Zuid-Afrika en Australië, die tijdens de Rugby World Cup shirts van het merk droegen.
Op de belangrijkste markten van Asics, Europa, het Midden-Oosten en Afrika (inclusief Zuid-Afrika) rapporteerden eveneens een triple-digit stijging. Ook Zweden, Noorwegen, Denemarken, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, Polen, de Benelux en Rusland zagen sterke double-digit resultaten. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland rapporteerden een een single-digit groei, terwijl de omzet in de eigen Asics-winkels met 26 procent toenam.
Alistair Cameron, CEO van Asics Europe, laat weten: “2015 was een uitstekend jaar voor Asics, en onze 16 procent groei betekent dat we ons bedrijf in de afgelopen vijf jaar hebben verdubbeld.” Hij kijkt ook vooruit: “In 2016 zullen we kijken of we de successen van dit jaar kunnen consolideren en onze activiteiten in de categorie training en met jonger publiek kunnen opbouwen, want die zijn beiden booming in de EMEA-regio. Onze recent gelanceerde fuzeX schoenen- en kleding collectie combineert prestatier met stijl, en zal een grote hit zijn onder jonge runners.”
Beeld: Asics