• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Balr. vraagt faillissement aan en stopt activiteiten

Balr. vraagt faillissement aan en stopt activiteiten

Door Susan Zijp

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business
Credits: BALR.

Het premium modemerk Balr. heeft op maandag 14 juli faillissement aangevraagd bij de rechtbank. Dat maakt het merk bekend in een persbericht. Ondanks intensieve pogingen om het bedrijf na de coronacrisis weer financieel gezond te maken, is besloten de activiteiten definitief te beëindigen. De aandeelhouders kiezen ervoor zich volledig te richten op de verdere groei van het social voetbalplatform 433.

“We hebben er echt alles aan gedaan om faillissement te voorkomen, van herstructureringen en kostenbesparingen tot nieuwe samenwerkingen,” zegt Juul Manders, algemeen directeur van Balr. “Maar de stijgende kosten, teruglopende verkopen en de opgebouwde coronaschuld zijn ons uiteindelijk te veel geworden. Ik ben ongelooflijk dankbaar voor onze klanten, partners en ons team voor het jarenlange vertrouwen en de mooie dingen die we samen hebben neergezet.” De rechtbank wijst naar verwachting binnenkort een curator aan die het faillissement van Balr. zal begeleiden.

Balr. werd in 2013 opgericht door voetballers Demy de Zeeuw, Gregory van der Wiel en Eljero Elia. Het merk heeft eigen winkels in Amsterdam (Kalverstraat 147), Utrecht (Hoog Catharijnepassage 4) en in het centrum van Oberhausen (Duitsland).

Daarnaast breidde Balr. uit naar Groot-Brittannië en Ierland en stelde het Start Agency aan als verkooppartner in het Verenigd Koninkrijk. Het merk werd daar gelanceerd in luxe warenhuizen zoals Harvey Nichols en Selfridges.

De kleding van het merk wordt in meer dan 150 landen verkocht. Balr. profiteerde van de bekendheid die beroemdheden het merk gaven. Zo droegen onder anderen Cristiano Ronaldo, Dani Alves en Neymar Jr. kleding van het merk. Ook samenwerkingen met grote namen zoals Puma, Rolex en Swarovski droegen bij aan het succes.

De minimalistische designs en luxe uitstraling vonden wereldwijd weerklank bij een breed publiek. Toch bleek het bedrijf de financiële klap van de pandemie niet volledig te boven te komen.

Aandeelhouders Balr. richten zich op 433

De aandeelhouders van Balr. richten zich nu volledig op 433, het social media-voetbalplatform dat wereldwijd maandelijks meer dan 350 miljoen unieke accounts bereikt. Afgelopen maand noteerde het Instagram-account van het voetbalplatform een record van ruim 11 miljard views. Het team werkt aan een verdere uitbreiding van het platform via nieuwe functionaliteiten in de app, samenwerkingen en contentstrategieën.

Manders legt uit: “433 groeit niet alleen in bereik, maar ontwikkelt zich steeds meer tot een volledig ecosysteem voor voetbalfans. Met de steun van onze aandeelhouders kunnen we de komende jaren nog sneller innoveren en onze community verder uitbouwen. Dat maakt dit, hoe pijnlijk ook, de juiste keuze voor de toekomst.”

BALR.