• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Barneys New York: het tragische einde van een iconische retailer

Business |OPINIE

Barneys New York: het tragische einde van een iconische retailer

Door Don-Alvin Adegeest

5 nov. 2019

New York heeft een iconische retailer verloren. Barneys is ten onder gegaan aan een faillissement, de naam wordt verkocht aan Saks en de voorraad gaat de deur uit in een executieverkoop. De winkels van Barneys, waaronder ook de flagshipstore aan Madison Avenue zoals we die kennen, worden voorgoed gesloten.

Authentic Brands Group nam vrijdag de activa van Barneys over. Het verwierf het intellectueel eigendomsrecht van de merknaam en het grootste gedeelte van de luxueuze inventaris van de retailer, dat spoedig tegen bodemprijzen zal worden verkocht. De toekomst van het Barneys team, bestaande uit meer dan tweeduizend man, is niet langer zeker, aangezien Authentic Brands van plan is om Barneys te veranderen in een mogelijke shop-in-shop-keten, met een corner op de zesde verdieping van de voormalige concurrent, Saks Fifth Avenue.

Een tragisch einde van een vertrouwde retailer

Barneys werd opgericht in 1923 en was drie generaties lang het modemekka van Manhattan, gerund door dezelfde familie. In 1996 werd al eerder een faillissement aangevraagd. Daarna had het verschillende eigenaren, maar in het hart van de New Yorkers en de gehele modewereld was het de onvervalste belichaming van Amerikaanse stijl. Het was de ultieme bestemming voor minimalistische cool, de ontdekking van onbekende merken en relaxte luxe die je niet kon vinden bij het chique en elitaire Bergdorf Goodman, of bij het grote en minder geprezen Saks.

De etalages van Barneys trokken voorbijgangers haast door de draaideuren. De creatief directeur van de winkel, Simon Doonan, ontwierp ontzettend uitgesproken displays, waarmee hij kunst en theater naar Madison Avenue bracht op straatniveau. Het was de plek waar Carrie Bradshaw uit Sex and the City’s shopte, maar ook Andy Warhol en iedere Manhattan-stedeling met een liefde voor de avant-garde.

Als je ging lunchen bij Freds, het restaurant dat boven Barneys zat, bevond je je onder de elite van New York. Het werd door voormalig chef-kok Mark Strausman als een soort van sociëteit omschreven. Het was geen winkelrestaurant; eerder een restaurant in een winkel. Het was het toppunt van Amerikaans-Italiaanse verfijning, waar je de hele dag van een kipsalade kon genieten en de strakke gezichten, bouffants en beroemde klanten kon observeren. Dat in een dinerzaal die altijd vol zat.

Alles heeft zijn prijs

Barneys is mogelijk ten onder gegaan omdat het niet langer de maandelijkse huur van 30 miljoen dollar (zo’n 26,95 miljoen euro) kon betalen. Daar moet je veel handtassen voor verkopen, zelfs als de gemiddelde prijs boven de duizend dollar ligt. In tegenstelling tot andere warenhuizen had Barneys niet zijn eigen vastgoed in bezit. Het bedrijf zat al in de schulden - maar liefst 100 miljoen dollar (circa 89,84 miljoen euro) - en moest nog betalen voor voorraad van merken zoals The Row, Celine, Yves Saint Laurent en Balenciaga.

Einde van een tijdperk

Barneys’ kenmerkende gevoel voor gevatheid en stijl kwam ooit tot uiting in zijn creatieve reclamecampagnes, tijdens de feestdagen, door zijn bekroonde etalages en een onderscheidende modeselectie van 's werelds topdesigners. “Als je een goed mens bent en je hard werkt, dan mag je winkelen bij Barneys. Het is de decadente beloning”, zei Sarah Jessica Parker ooit tegen Vanity Fair. Die tijd is nu helaas voorbij.

Barneys Madison Avenue blijft nog een jaar open

    Vrijdagochtend meldde Ashkenazy Acquisition Group, landlord van Barneys Madison Avenue, in een persverklaring, in handen van onze US correspondent, dat de flagshipstore nog minimaal een jaar open blijft, omdat de onderhandelingen nog gaande zijn. Ook het restaurant Fred's zal gedurende deze periode open blijven. "We zijn overeengekomen met Authentic Brands Group om de Madison Avenue winkel de komende twaalf maanden open te houden in afgeslankte fysieke vorm, terwijl we lange termijn oplossingen zullen blijven verkennen," aldus Daniel Levy van Ashkenazy Acquisition Group in de verklaring. Ondanks de huurverhoging (naar 30 miljoen dollar), zou de flagshipstore jaarlijks 20 miljoen dollar winst genereren.

Dit artikel verscheen zondag 3 november op FashionUnited.com

Foto van Jim Henderson, bron: Wikimedia Commons