De omzet van de business-to-consumer omzet van e-commerce in België is in 2017 met 12 procent toegenomen. Dat blijkt uit het Ecommerce Report Belgium 2018 van Ecommerce Foundation. De organisatie stelt in het rapport dat de Belgische e-commerce aan het einde van dit jaar 11,84 miljard euro waard kan zijn.

In 2017 was de Belgische e-commerce goed voor 10,72 miljard euro. Van de Belgische consumenten wordt 53 procent omschreven als ‘online shopper’. Wanneer Belgen online winkelen, kopen ze het vaakst kleding en schoenen. Met 42 procent was dat de belangrijkste productcategorie in 2017. De categorie werd gevolgd door elektronica (31 procent), boeken (21 procent) en cosmetica en huidverzorging (18 procent).

Het rapport laat op basis van Eurostat-gegevens zien dat Belgische consumenten vaker bij niet-EU webwinkels kopen. Het aandeel online aankopen groeide van 18 procent in 2016 naar 21 procent in 2017 bij niet-EU webshops. Het aandeel aankopen bij Europese webwinkels daalde van 66 procent naar 63 procent. Vooral Nederlandse webshops zijn in België populair: 34 procent van de Belgen kocht online vanuit Nederland. Belgische consumenten shoppen ook bij webwinkels uit China (14 procent) en Duitsland (13 procent).

Waar de Belgische consument in 2017 gemiddeld nog 1.743 euro aan online aankopen besteedde, voorspelt Ecommerce Foundation dat in 2018 daalt naar 1.686 euro.