• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Bestseller-eigenaar koopt meerderheidsbelang in modeplatform Miinto

Bestseller-eigenaar koopt meerderheidsbelang in modeplatform Miinto

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Business

Anders Holch Povlsen, de eigenaar van het grote modeconcern Bestseller, heeft een meerderheidsbelang gekocht in het online modeplatform Miinto. Hij investeert 'honderden miljoenen' Deense Kronen in het platform, wat neerkomt op een tot tientallen miljoenen euro's.

De Bestseller-eigenaar zou volgens Emerce tussen 'de helft en tweederde van de aandelen' van Miinto in handen hebben gekregen.

Marc Kooiman, managing director van Miinto Benelux legt in een persbericht uit: "De investering van Anders Holch Povlsen stelt ons in staat om nog meer consumenten bewust te maken van ons merk en ons concept. Het vereist een nauwe samenwerking, maar met deze investering zijn we meer dan ooit in staat de consument in contact te brengen met ons platform en de daarbij horende lokale ondernemers."

Miinto verkoopt meerderheidsbelang aan Bestseller-eigenaar

Miinto heeft al verschillende projecten in het vizier, met als doel om de detailhandel nog meer te ondersteunen en een online en offline groei te realiseren. "Het is een feestdag voor de hele Miinto Group. Ik ben super trots, gelukkig en dankbaar dat Anders Holch Povlsen’s investeert in Miinto. We beschouwen deze investering als een enorme erkenning van het concept. Het was enorm hard werken om het bedrijf te laten groeien en dit is een mijlpaal voor ons allemaal. En met zo'n geweldige partner aan boord, kunnen we nu nog meer gas geven om Miinto te laten groeien. We zijn super enthousiast en klaar voor het nieuwe hoofdstuk," zegt Kooiman.

Aan FashionUnited licht Kooiman toe dat er nog '100 projecten' klaarliggen om uitgerold te worden. "Die kunnen nu allemaal versneld worden gerealiseerd," aldus de managing director. De investeringen zullen voornamelijk gebruikt worden om de techniek te verbeteren en de marketing te intensiveren. "Denk hierbij aan technische zaken als de vindbaarheid van de website en de navigatie, maar ook aan de marketing in bestaande en nieuwe landen."

In de afgelopen jaren heeft Miinto al extra geïnvesteerd in de technische verbetering van het platform, en ook op het gebied van marketing heeft het bedrijf grote ontwikkelingen gemaakt. "Het platform is inmiddels geoptimaliseerd om meer aan te sluiten bij de behoeftes en wensen van de consument. Nu is het aan Miinto de taak om steeds meer mensen bekend te maken met het platform en het een begrip te maken in alle Miinto landen Noorwegen, Zweden, Denemarken en Nederland," aldus Miinto in het persbericht.

Eigenaar Bestseller investeert 'honderden miljoenen' Deense kronen in Miinto

MORTL Ventures en Happy Investments verkregen in juli een minderheidsaandeel genomen in Miinto Holding. De investeringen moeten de verdere uitbreiding van het Deense bedrijf ondersteunen.

Naar aanleiding van het belang van Povlsen in Miinto bevestigt Vincent Pieterson van RTL Ventures aan Emerce dat hij het belang in het e-commerceplatform heeft verkocht. “Helemaal. Als investeerder overwegen we altijd serieus de opties die zich voor ons portfolio aandienen.” De nieuwe strategische investeerder bood gelegenheid tot een goede exit. In juni 2006 ruilden RTL Ventures en Happy Investments, de investeringsmaatschappij van internetondernemer Laurens Groenendijk, nog hun aandeel in Miinto Benelux om voor een minderheidsbelang in Miinto Holding.

Miinto, RTL Ventures en Happy Investments werkten eerder al aan een joint venture van de Nederlandse tak van het bedrijf, dat de naam Miinto Benelux heeft. Met de investering in Miinto Holding zijn de expansieplannen gefinancierd. In juni werd Marc Kooiman (voorheen commercieel directeur van Gaastra, red.) al aangesteld als nieuwe managing director. Onder zijn leiding wil het bedrijf verder professionaliseren.

Het van origine Deense Miinto werd opgericht in 2009 en is een Scandinavisch toonaangevend online modeplatform, met vestigingen in Denemarken, Zweden, Noorwegen en Nederland. Het hoofdkantoor is gevestigd in Kopenhagen. Miinto is het online modeplatform dat samenwerkt met lokale moderetailers, die hun producten online kunnen promoten en verkopen. Miinto verkoopt inmiddels meer dan 240.000 producten en duizenden merken. Er werken 96 mensen bij het bedrijf, verdeeld over 4 landen, waaronder Nederland.

Het Deense Bestseller bestaat al sinds 1975 en werd opgericht door Troels Holch Povlsen. Het bedrijf begon met vrouwenmode, maar voegde daar in 1986 kindermode aan toe, gevolgd door mannenmode in 1988. Er vallen veel bekende merken onder het Bestseller, zoals Vero Moda, Only, Mamalicious, Vila, Selected Femme, Junarose, Y.A.S., Jack & Jones, Selected Homme, Outfitters Nation en Name It. Bestseller heeft winkels in de meeste Europese landen, tevens is het actief in het Midden-Oosten, India, China en Canada. In totaal bedient het bedrijf 45 landen wereldwijd, waarvan China de grootste is met 1.200 winkels. Er zijn meer dan 800 Vero Moda-winkels in de wereld, en Jack & Jones heeft 2.000 vestigingen, waarvan 270 franchise-winkels. Inmiddels heeft het familiebedrijf 15.000 medewerkers wereldwijd.

Beeld: Miinto, Facebook Miinto

Miinto