Betalen met een oogopslag: Ant International introduceert irisscan-betaling via slimme bril
Ant International integreert voor het eerst iris-authenticatie in GlassPay, de betaaloplossing via een slimme bril van zijn betaalplatform Alipay.
Deze nieuwe technologie maakt betalingen veiliger en de winkelervaring naadlozer, aldus het in Singapore gevestigde fintechbedrijf. De technologie is een aanvulling op bestaande biometrische verificatiemethoden. Voorbeelden hiervan zijn een door kunstmatige intelligentie (KI) ondersteunde spraakinterface die de intentie van de gebruiker analyseert – intentieherkenning – en stemherkenningstechnologie.
De iris-authenticatie, ontwikkeld in samenwerking met de fabrikanten van slimme brillen Xiaomi en Meizu, heeft de eerste testfase in Hongkong al doorlopen. Beide bedrijven behoren ook tot de eerste aanbieders die deze technologie in hun slimme brillen implementeren.
Momenteel werken de fabrikanten, digitale dienstverleners en technologiepartners aan de naleving van de veiligheidseisen in de respectievelijke markten. Ant International introduceert de dienst in eerste instantie bij fabrikanten, dienstverleners en ontwikkelaars in de Azië-Pacific regio.
Hoe werkt de iris-authenticatie?
De iris-authenticatiefunctie van Alipay+ GlassPay vergelijkt meer dan 260 biometrische kenmerken om de identiteit van de gebruiker te verifiëren. Met behulp van KI en ‘Liveness Detection’-technologie herkent het systeem fraudepogingen met foto's, video's of 3D-maskers. Geavanceerde beeldverwerkingsalgoritmen zorgen ervoor dat de identificatie onder verschillende lichtomstandigheden mogelijk blijft.
Klanten bij retailers en op online platforms die GlassPay hebben geïntegreerd, ervaren hierdoor een soepele, veiligere en meer meeslepende klantervaring met behulp van augmented reality, aldus de verklaring. Een voorbeeld is het passen in de winkel, wat overgaat in een online aankoop die wordt afgerond met de iris-authenticatie van de bril.
“Het overkoepelende doel van slimme brillen is om technologie naadloos in ons leven te integreren”, aldus Guo Peng, hoofd van de XR Business Unit van Xingji Meizu. “De iris-betaaloplossing is een cruciale stap in deze richting. Het maakt betalen weer een natuurlijk proces.”
De interesse in dergelijke oplossingen lijkt ook bij consumenten toe te nemen. International Data Corporation voorspelde onlangs in een studie dat de populariteit van slimme brillen de komende vijf jaar drastisch kan stijgen. Dit komt door verdere technologische vooruitgang, een groter consumentenbewustzijn en nieuwe marktdeelnemers. Het Amerikaanse marktonderzoeks- en adviesbureau, actief op het gebied van informatietechnologie, verwacht een stijging van 2,7 miljoen apparaten in 2024 naar 18,7 miljoen in 2029.
Dit artikel is in het Nederlands vertaald met behulp van een AI-tool.
FashionUnited gebruikt AI taaltools om het vertalen van (nieuws)artikelen te versnellen en de vertalingen te proeflezen om het eindresultaat te verbeteren. Dit bespaart onze menselijke journalisten tijd die ze kunnen besteden aan onderzoek en het schrijven van eigen artikelen. Artikelen die met behulp van AI zijn vertaald, worden gecontroleerd en geredigeerd door een menselijke bureauredacteur voordat ze online gaan. Als je vragen of opmerkingen hebt over dit proces, stuur dan een e-mail naar info@fashionunited.com.
OF LOG IN MET