• Home
  • Nieuws
  • Business
  • Billabong boekt eerste winst in vier jaar

Billabong boekt eerste winst in vier jaar

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Business

Dankzij de turnaround ziet het er goed uit voor Billabong. Het Australische merk boekte in fiscaal jaar 2015, dat eindigde op 30 juni 2015, een nettowinst van 4,2 miljoen Australische dollar (2,6 miljoen euro) inclusief correcties tegenover een verlies van 233,7 miljoen Australische dollar (149 miljoen euro). Het EBITDA steeg met 8,8 procent, exclusief correcties.

“Twee jaar na onze turnaround is het Billabong gelukt om weer winst te maken voor het gehele jaar en om weer te doen het merk het beste doet – het bouwen van grote internationale merken,” zegt CEO Neil Fiske. “De groei is teruggekeerd in de Amerikaanse markt en Europa is weer winstgevend. De uitdagingen blijven, maar dit resultaat bevestigt ons vertrouwen in de veerkracht van onze merken en overtuigt ons dat we de onderneming door complexe veranderingen hebben veranderd om tot een duurzame en winstgevende groei te komen, op lange termijn.”

Billabong: omzetstijging van 2,6 procent in 2015

Wereldwijd steeg de omzet in het afgelopen jaar met 2,6 procent. In de Verenigde Staten steeg de omzet van de groothandel met 13,1 procent, op basis van constante wisselkoersen. De omzet van de regio RVCA steeg met 12,6 procent bij wisselkoerscorrecties. Het bedrijfsresultaat in Europa steeg met 7 miljoen Australische dollars (4,5 miljoen euro) inclusief correcties, en de groothandel steeg met 5,6 procent.

In de regio Azië/Pacific daalde het EBITDA met 4,1 miljoen Australische dollar (2,6 miljoen euro) inclusief wisselkoerscorrecties, als gevolg van retail- en valuta-invloeden. De belangrijkste projecten die tot verbetering van de winst moeten lijden zijn nu in de uitvoerende fase, zegt Billabong.

De totale retailomzet daalde licht door winkelsluitingen; met 3,7 procent. De e-commerce deed het een stuk beter met een groei van 35 procent inclusief wisselkoerscorrecties.

Herstructurering werpt vruchten af bij Billabong

De herstructurering die de winst in Europa moet verbeteren heeft zich na meer dan vijf jaar verliezen bewezen. De focus op een betere kwaliteit van alle kanalen en de verkoop heeft de brutomarge doen stijgen tot 650 basispunten voor het gehele jaar. Ondanks een geplande krimp van de groothandelverkoop bereikte de detailhandel een omzetgroei van 2,9 procent.

De omzet in Azië/Pacific bedroeg 418,9 miljoen Australische dollar (267 miljoen euro). De regio vertegenwoordigt de grootste retailmarkt van de Australische Billabong Group en zal tevens de eerste markt worden waar een nieuw omnichannelplatform wordt uitgerold. Daarop vooruitlopend zijn de 20 slechtst presterende winkels gesloten en worden de multibrand stores Surf Dive ’n Sky in Australië voorgezet. De groep heeft 17 winkels geopend die veel hebben bijgedragen aan de totale retailomzet in de regio: 12 Billabong-winkels, 4 Tigerlily-winkels en een multi-brand store.

Billabong bespaart 30 miljoen dollar dankzij turnaround

De groep heeft ook een update gegeven over de vier grote projecten die aan de basis staan van de turnaround. “Deze projecten zijn in lijn met onze zevendelige turnaround strategie en zijn met elkaar verbonden, om ervoor te zorgen dat we snel het juiste product naar de juiste markt krijgen, wat in lijn is met wat onze klanten willen,” licht Fiske toe. “De projecten zijn niet alleen voor het aansturen van een betere merkbeleving voor onze volgers, maar ook voor het realiseren van operationele besparingen, die geïnvesteerd kunnen worden in marketing en groeiende merken. Tot op heden hebben wij 30 miljoen Australische dollar (19 miljoen euro) opgehaald, dankzij de wereldwijde inkoop en logistieke initiatieven.”

De Billabong Group blijf voor het komende jaar een groei zien in de orderportefeuille wereldwijd, wat in lijn is met de groei van de drie grote merken. In Noord-Amerika vielen de resultaten iets tegen, maar dat gold voor de gehele sector. In Europa zijn de resultaten boven verwachting en in de belangrijkste markt Azië/Pacific zijn de resultaten ook verbeterd, geheel in lijn met de verkoop van vorig jaar.

Billabong